Jeg slettet ved et uhell flere GoPro-videoklipp fra SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og jeg prøver å finne en pålitelig måte å gjenopprette dem på. Disse videoopptakene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å velge den beste programvaren eller metoden for gjenoppretting av GoPro-videoer som faktisk fungerer.
Vært der. Det suger.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke SD-kortet med en gang. Ingen nye klipp. Ingen formatering. Ingen reparasjonsknapp i tilfeldige apper. Når GoPro-opptak blir slettet, blir dataene ofte liggende på kortet en stund. Problemet er overskriving. Én tur til, ett testklipp til, én feil til, og sjansene dine synker.
Ting jeg ville sjekket før gjenopprettingsprogramvare
- Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, logg inn og sjekk Media Library i skyen og Trash-mappen.
- Sett kortet tilbake i kameraet én gang og se om GoPro tilbyr sin egen melding om filreparasjon.
- Bla gjennom kortet etter LRV-filer. Det er forhåndsvisningsfiler i lav oppløsning. Ikke ideelt, men fortsatt bedre enn ingenting hvis hele videoen er borte.
Hvis hovedopptaket mangler fra kortet, ville jeg prøvd Disk Drill. Jeg brukte det en gang på et kamerakort etter en mislykket overføring, og det hentet tilbake mer enn jeg forventet. Det som er verdt å prøve for GoPro-medier er modusen Advanced Camera Recovery som vises her:
Hvorfor dette er viktig: GoPro-opptak er ofte fragmentert. Kameraet skriver video i biter spredt over hele kortet, noen ganger mange av dem. Noen gjenopprettingsapper finner deler, men mislykkes når det er på tide å bygge opp filen igjen. Sluttresultatet er at du får en MP4 med riktig navn og størrelse, men den vil ikke åpnes. Eller den spiller i 11 sekunder og stopper. Jeg har sett begge deler.
Disk Drills kameramodus er laget for ting som actionkameraer, droner og dashbordkameraer, der fragmentert video er vanlig. Den støtter GoPro-formater, inkludert MP4 og LRV, og prøver å bygge opp filstrukturen igjen i stedet for å gi deg en haug med ødelagte rester.
Tre praktiske ting folk hopper over
- Bruk en kortleser. Ikke koble til selve GoPro-en hvis du ikke må. Direkte kameratilkoblinger feiler på rare måter.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Legg dem aldri tilbake på det samme SD-kortet.
- Hvis kortet gir feil, kobler fra eller leser sakte, lag først et byte-for-byte-bilde. Skann bildet, ikke kortet. Et tryggere valg.
Hvis du ikke har tatt opp mye siden opptakene forsvant, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke garantert. Likevel verdt å prøve før du gjør noe annet.
Hvis klippene ble slettet og du ikke filmet nytt materiale etterpå, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, slutt å bruke kortet. Jeg er litt uenig i å sette det tilbake i GoPro-en for å teste ting. Jeg ville hoppet over den delen med mindre kortet er stabilt og lesbart. Hver ekstra skriveoperasjon er en risiko.
Når det gjelder programvare, ville jeg sett på Disk Drill først. Det pleier å gjøre det bedre med kamerakort enn mange generiske apper for gjenoppretting av slettede filer, spesielt når GoPro-videoen har blitt delt opp i fragmenter. Det betyr mye for actionkamera-opptak. Veldig mye. Hvis du gjenoppretter en MP4 og den viser riktig filstørrelse, men ikke vil spille av, er fragmentering ofte grunnen.
Min fremgangsmåte:
- Sett SD-kortet i en kortleser.
- Lag et diskbilde først hvis kortet er gammelt, ustabilt eller tregt.
- Skann med Disk Drill.
- Forhåndsvis alt den finner før gjenoppretting.
- Gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til SD-kortet.
Hvis Disk Drill ikke finner filene, er PhotoRec et gratis alternativ. Det er stygt, men kan noen ganger hente rå videodata fra skadede kort. Ulempen er at filnavn og mappestruktur ofte er borte, og GoPro-klipp kommer tilbake i rotete form.
Sjekk også denne videoen hvis du vil ha en ryddig trinnvis gjennomgang av filgjenoppretting for GoPro og kamerakort:
trinnvis guide til gjenoppretting av SD-kort fra kamera
En ting til mange overser, GoPro lagrer ofte THM- og LRV-sidefiler. Hvis du finner dem med samsvarende tidsstempler, kan de hjelpe deg med å identifisere hvilke slettede klipp som hører til hvilken økt. Ikke perfekt, men fortsatt nyttig.
Hvis klippene bare ble slettet og kortet ikke ble gjenbrukt, er gjenoppretting fortsatt svært mulig. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er litt mindre optimistisk når det gjelder å stole på kamerafunksjon eller sidefiler for å fortelle deg særlig mye. Noen ganger kaster det bare bort tid når du burde skanne ASAP.
Det jeg vil legge til er dette:
- Sjekk for exFAT-korrupsjon, ikke bare sletting. Mange GoPro-kort ser ut som om de har slettede filer når filtabelen faktisk er skadet.
- På Windows kan du bruke et verktøy som R-Studio eller UFS Explorer hvis Disk Drill ikke finner spillbare resultater. De er mindre nybegynnervennlige, men sterkere når kortets filsystem er rotete.
- Hvis de gjenopprettede MP4-filene blir funnet, men ikke vil åpne, prøv Grau Video Repair Tool eller restore.media etterpå. Gjenoppretting og reparasjon er to forskjellige trinn, og folk blander dem sammen.
For det enkleste første forsøket er Disk Drill sannsynligvis det mest praktiske valget for gjenoppretting av GoPro-video på et SD-kort fordi det håndterer slettede medier og fragmenterte kameraopptak bedre enn mange enkle gjenopprettingsapper. Jeg ville brukt det først, og deretter gått videre til tyngre verktøy bare hvis det trengs.
Også verdt å lese: Tips fra ekte brukere om gjenoppretting av mistet video fra GoPro Hero 8
En brutal sannhet: hvis du tok opp nye opptak etter at du slettet de gamle klippene, kan noen av dem være borte for godt. Ikke kanskje. Faktisk borte. Men hvis du stoppet i tide, er det fortsatt en god sjanse.
Jeg er med @suenodelbosque og @reveurdenuit om den viktigste regelen: behandle det SD-kortet som bevis nå, ikke som lagring.
Liten uenighet med @mikeappsreviewer, likevel: Jeg ville ikke satt kortet tilbake i GoPro-en bare for å se hva som skjer, med mindre du ikke har noe annet valg. Kameraer elsker å skrive små biter med metadata, og det er akkurat det du ikke vil ha.
Min vurdering: for slettede GoPro-klipp er Disk Drill et solid første forsøk fordi actionkamera-opptak ofte er fragmenterte, og enkle gjenopprettingsverktøy sliter med det.
Fordeler med Disk Drill
- enkelt å bruke
- bra med SD-kort og kameramedier
- forhåndsvisning hjelper med å filtrere bort søppel
- bedre enn gjennomsnittet på fragmentert video
Ulemper
- ikke det billigste alternativet
- dype skanninger kan ta en stund
- hvis kortet har alvorlig filsystemskade, kan du fortsatt trenge noe mer avansert
Dette ville jeg gjort annerledes enn de vanlige rådene:
- gjenopprett alt fra samme opptaksøkt, ikke bare de manglende klippene
- behold også de gjenopprettede LRV/THM-filene
- sorter resultater etter tidsstempel og filstørrelse først, ikke filnavn
- hvis gjenopprettede MP4-er ikke kan spilles av, betyr ikke det at gjenopprettingen mislyktes, det kan bety at filen må repareres i etterkant
Så ja, Disk Drill er sannsynligvis det beste stedet å starte. Hvis det finner klippene, men de er ødelagte, bytt fra å tenke gjenopprettingsproblem til å tenke videoreparasjonsproblem. Det skillet sparer mye tid.