Jeg kom ved et uheld til at slette flere GoPro-videoklip fra mit SD-kort, før jeg nåede at sikkerhedskopiere dem, og jeg prøver at finde en pålidelig måde at gendanne dem på. Disse videofiler er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at vælge den bedste software eller metode til gendannelse af GoPro-videoer, som faktisk virker.
Har været der. Det er surt.
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge SD-kortet med det samme. Ingen nye klip. Ingen formatering. Ingen reparationsknap i tilfældige apps. Når GoPro-optagelser bliver slettet, bliver dataene ofte på kortet et stykke tid. Problemet er overskrivning. Én tur mere, ét testklip mere, én fejl mere, og dine chancer falder.
Ting, jeg ville tjekke før gendannelsessoftware
- Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, så log ind og tjek cloud-mediebiblioteket og mappen Papirkurv.
- Sæt kortet tilbage i kameraet én gang, og se om GoPro viser sin egen prompt til filreparation.
- Gennemse kortet efter LRV-filer. Det er previewfiler i lav opløsning. Ikke ideelt, men stadig bedre end ingenting, hvis den fulde video er væk.
Hvis de vigtigste optagelser mangler på kortet, ville jeg prøve Disk Drill. Jeg brugte det engang på et kamerakort efter en mislykket overførsel, og det hentede mere tilbage, end jeg forventede. Den del, der er værd at prøve til GoPro-medier, er tilstanden Advanced Camera Recovery, som vises her:
Hvorfor det er vigtigt: GoPro-optagelser er ofte fragmenterede. Kameraet skriver video i bidder spredt over hele kortet, nogle gange rigtig mange af dem. Nogle gendannelsesapps finder dele, men fejler, når det er tid til at genopbygge filen. Slutresultatet er, at du får en MP4 med det rigtige navn og den rigtige størrelse, men den vil ikke åbne. Eller den afspiller 11 sekunder og dør. Jeg har set begge dele.
Disk Drills kameratilstand er lavet til ting som actionkameraer, droner og dashcams, hvor fragmenteret video er almindeligt. Den understøtter GoPro-formater, herunder MP4 og LRV, og forsøger at genopbygge filstrukturen i stedet for at give dig en bunke ødelagte rester.
Tre praktiske ting, folk springer over
- Brug en kortlæser. Tilslut ikke selve GoPro-kameraet, hvis du ikke behøver det. Direkte kameraforbindelser fejler på mærkelige måder.
- Gem gendannede filer på et andet drev. Læg dem aldrig tilbage på det samme SD-kort.
- Hvis kortet giver fejl, afbryder forbindelsen eller læses langsomt, så lav først et byte-for-byte-image. Scan imaget, ikke kortet. Det er mere sikkert.
Hvis du ikke har optaget meget, siden optagelserne forsvandt, er dine chancer stadig rimelige. Ikke garanteret. Stadig værd at prøve, før du gør noget andet.
Hvis klippene blev slettet, og du ikke optog nyt materiale bagefter, er dine chancer stadig rimeligt gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: stop med at bruge kortet. Jeg er lidt uenig i at sætte det tilbage i GoPro’en for at teste ting. Jeg ville springe den del over, medmindre kortet er stabilt og læsbart. Hver ekstra skrivehandling er en risiko.
Med hensyn til software ville jeg først kigge på Disk Drill. Det klarer sig ofte bedre med kamerakort end mange generiske apps til gendannelse af slettede filer, især når GoPro-videoen er blevet opdelt i fragmenter. Det betyder meget for actionkamera-optagelser. Rigtig meget. Hvis du gendanner en MP4, og den viser den rigtige filstørrelse, men ikke vil afspille, er fragmentering ofte grunden.
Min fremgangsmåde:
- Sæt SD-kortet i en kortlæser.
- Lav først et disk-image, hvis kortet er gammelt, ustabilt eller langsomt.
- Scan med Disk Drill.
- Forhåndsvis alt, hvad det finder, før gendannelse.
- Gendan til din computer, ikke tilbage til SD-kortet.
Hvis Disk Drill ikke finder filerne, er PhotoRec et gratis alternativ. Det er grimt, men kan nogle gange trække rå videodata ud fra beskadigede kort. Ulempen er, at filnavne og mappestruktur ofte er væk, og GoPro-klip kommer tilbage rodet.
Se også denne video, hvis du vil have en ren trin-for-trin gennemgang af gendannelse af filer fra GoPro og kamerakort:
trin-for-trin guide til gendannelse af kameraets SD-kort
Én ting mere, som folk overser: GoPro gemmer ofte THM- og LRV-sidecar-filer. Hvis du finder dem med matchende tidsstempler, kan de hjælpe dig med at identificere, hvilke slettede klip der hører til hvilken session. Ikke perfekt, men stadig nyttigt.
Hvis klippene kun blev slettet, og kortet ikke blev genbrugt, er gendannelse stadig meget mulig. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er lidt mindre optimistisk med hensyn til at stole på kameraets adfærd eller sidefiler til at fortælle dig ret meget. Nogle gange spilder det bare tid, når du burde scanne hurtigst muligt.
Det, jeg ville tilføje, er dette:
- Tjek for exFAT-korruption, ikke kun sletning. Mange GoPro-kort ser ud som “slettede filer”, når filtabellen faktisk er beskadiget.
- På Windows kan du bruge et værktøj som R-Studio eller UFS Explorer, hvis Disk Drill ikke finder afspilbare resultater. De er mindre begyndervenlige, men stærkere, når kortets filsystem er ødelagt.
- Hvis de gendannede MP4-filer bliver fundet, men ikke vil åbne, så prøv Grau Video Repair Tool eller restore.media bagefter. Gendannelse og reparation er to forskellige trin, og folk blander dem sammen.
Til det nemmeste første forsøg er Disk Drill nok det mest praktiske valg til gendannelse af GoPro-videoer på et SD-kort, fordi det håndterer slettede medier og fragmenterede kameraoptagelser bedre end mange grundlæggende apps til gendannelse af slettede filer. Jeg ville bruge det først og derefter gå videre til tungere værktøjer kun hvis nødvendigt.
Også værd at læse: Tips til gendannelse af mistede videoer fra GoPro Hero 8 fra rigtige brugere
En hård sandhed: Hvis du optog nyt materiale efter at have slettet de gamle klip, kan nogle af dem være væk for altid. Ikke måske. Faktisk væk. Men hvis du stoppede i tide, er der stadig en reel chance.
Jeg er enig med @suenodelbosque og @reveurdenuit om den vigtigste regel: behandl det SD-kort som bevismateriale nu, ikke som lager.
Lille uenighed med @mikeappsreviewer dog: Jeg ville ikke sætte kortet tilbage i GoPro-kameraet bare for at se, hvad der sker, medmindre du ikke har nogen anden mulighed. Kameraer elsker at skrive små bidder metadata, og det er præcis det, du ikke ønsker.
Min vurdering: for slettede GoPro-klip er Disk Drill et solidt første forsøg, fordi actionkamera-optagelser ofte er fragmenterede, og simple gendannelsesværktøjer har svært ved det.
Fordele ved Disk Drill
- nemt at bruge
- godt til SD-kort og kameramedier
- forhåndsvisning hjælper med at filtrere skrammel fra
- bedre end gennemsnittet til fragmenteret video
Ulemper
- ikke den billigste løsning
- dybe scanninger kan tage noget tid
- hvis kortet har alvorlig filsystemskade, kan du stadig få brug for noget mere avanceret
Det, jeg ville gøre anderledes end de sædvanlige råd:
- gendan alt fra den samme optagesession, ikke kun de manglende klip
- behold også de gendannede LRV/THM-filer
- sorter først resultater efter tidsstempel og filstørrelse, ikke filnavn
- hvis gendannede MP4-filer ikke kan afspilles, betyder det ikke, at gendannelsen mislykkedes, det kan betyde, at filen skal repareres bagefter
Så ja, Disk Drill er sandsynligvis det bedste sted at starte. Hvis det finder klippene, men de er beskadigede, så skift fra at tænke problemet som et gendannelsesproblem til at tænke det som et videoreparationsproblem. Den forskel sparer meget tid.