Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera medan jag gick igenom bilder på minneskortet, och nu försöker jag ta reda på om det finns något sätt att få tillbaka dem. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp med Canon-fotoåterställning, återställning av minneskort och de säkraste stegen för att undvika att göra situationen värre.
Jag skulle behandla det här som ett mindre nödläge. Om du har raderat bilder från ett Canon SD-kort, sluta använda kortet direkt. Ingen testbild. Ingen kort videoklipp. Peta inte runt i kameran mer än nödvändigt. Och om din kamera eller dator ber dig att formatera eller fixa kortet, ignorera det.
Det jag har sett på Canon-kort är enkelt. Fillistan tas bort först. Bilddata ligger ofta kvar tills ny data skrivs ovanpå den. Så fönstret för återställning är fortfarande öppet, men det blir sämre varje gång du skriver något nytt till kortet.
Det första jag skulle göra är att ta ut SD-kortet ur kameran. Om det är ett vanligt SD-kort med den lilla sidobrytaren, skjut den till låst läge. Det återställer inget i sig självt. Det hjälper däremot till att stoppa oavsiktliga skrivningar, vilket spelar större roll än folk tror.
Därefter använder du en kortläsare och ansluter kortet till datorn på det sättet. Jag skulle hoppa över att ansluta Canon-kamerahuset via USB för det här jobbet. Enligt min erfarenhet ger en direkt kortläsare återställningsappar en bättre chans att läsa det som finns kvar. Spara heller inga filer på kortet. Kör inte CHKDSK i Windows. Kör inte Första hjälpen på Mac. De verktygen försöker reparera lagringsstrukturer, inte återställa raderade bilder, och jag har sett dem göra ett rörigt kort ännu värre.
För återställning, använd filåterställningsprogram byggda för raderade mediefiler. Disk Drill är ett alternativ jag skulle titta på här. Det läser vanliga Canon-bildtyper, inklusive RAW-format, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket. Förhandsgranskning sparar tid eftersom du kan se vilka filer som fortfarande går att öppna innan du dumpar en hög med trasiga namn på din enhet.
Det vanliga arbetsflödet ser ut så här:
- Installera återställningsappen på din dator, aldrig på SD-kortet.
- Sätt Canon-kortet i en kortläsare.
- Öppna appen och välj SD-kortet från enhetslistan.
- Kör en fullständig eller universell skanning.
- Kontrollera området för raderade eller förlorade filer.
- Begränsa resultaten till bilder eller RAW-format.
- Förhandsgranska det du hittar.
- Återställ de bra filerna till din dator eller en annan extern enhet, inte tillbaka till samma SD-kort.
Jag skulle också kolla de tråkiga ställena innan jag gjorde något avancerat. Om de där bilderna kopierades till en dator tidigare, titta i Papperskorgen i Windows eller Papperskorgen på Mac. Kontrollera sedan eventuell säkerhetskopierings- eller synktjänst som du hade igång, som Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon. Jag har sett folk få panik över ett kort och sedan hitta hela fotograferingen i molnsynk en timme senare. Lite dumt, men på ett bra sätt.
Dina chanser är bättre om raderingen skedde nyligen och kortet låg orört efteråt. Om du fortsatte att fotografera på det kan vissa bilder fortfarande gå att få tillbaka, även om andra kan vara skadade eller delvis borta. Så ja, ordningen spelar roll. Sluta använda kortet. Skanna det. Förhandsgranska filer innan du återställer. Spara återställda bilder någon annanstans.
Efter en sådan här skräckupplevelse brukar jag sluta lita på kortet för resten av dagen. Kanske överdrivet, kanske inte. SD-kort älskar att välja sämsta möjliga tidpunkt.
Ja, du har fortfarande en chans.
Om bilderna raderades från Canon-kortet och du inte fortsatte att fotografera är återställningsgraden ofta hög. På SD-kort innebär radering vanligtvis att filposten tas bort först. Bilddata finns kvar tills ny data skriver över den. Så tiden spelar roll.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda kortet. Jag skiljer mig dock lite på en punkt. Låsknappen på SD-kort hjälper till att förhindra misstag, men vissa kortläsare ignorerar den, så se den inte som ett fullständigt skydd. Det bästa du kan göra är att ta ut kortet och arbeta från en dator med en kortläsare.
Några saker att kontrollera före återställning:
- Om du fotograferade RAW+JPEG kan en version fortfarande finnas kvar.
- Leta efter ett problem med en dold DCIM-mapp på din dator.
- Om kortet bara snabbformaterades är chanserna till återställning ofta fortfarande ganska goda.
- Om kameran visar card error, skapa först en avbild av kortet om du vet hur man gör.
För programvara är Disk Drill ett av de bättre alternativen för raderade Canon-bilder och återställning av RAW-filer. Sortera resultaten efter filtyp och filstorlek. Stora CR2- eller CR3-filer med förhandsvisningar är dina bästa alternativ. Filer utan förhandsvisning eller med konstigt små storlekar är ofta körda.
Det kan också vara värt att snabbt titta på detta om du vill ha en visuell guide till att återställa raderade bilder från ett SD-kort i en kamera:
titta på denna genomgång för återställning av bilder från kamerans SD-kort
En sak till som många hoppar över. När du har återställt det du kan, testa kortet. Fullformatera i kameran och ta sedan och kopiera en omgång bilder. Om det beter sig konstigt igen, pensionera det. SD-kort går sönder på dumma sätt. Tråkigt men sant.
Det kan du förmodligen, men jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @shizuka egentligen betonade tillräckligt: kontrollera om bilderna faktiskt raderades eller bara döljs bakom en trasig mappstruktur. Canon-kort kan bete sig konstigt där kameran inte visar något, men filerna fortfarande ligger kvar i DCIM eller en avvikande CANONMSC-mapp. I Windows, aktivera visning av dolda filer. På Mac, använd även Bildinsamling, inte bara Finder, eftersom Finder ibland beter sig dumt med kameramedier.
Om filerna verkligen är raderade, så ja, återställningsprogram är rätt väg att gå. Disk Drill är ett stabilt alternativ för återställning av Canon-bilder, särskilt om du behöver stöd för CR2- eller CR3-RAW och vill förhandsgranska innan återställning. Jag skulle inte lägga en evighet på att först prova fem gratis mirakelappar, det är så folk slösar bort det säkra återställningsfönstret.
En liten invändning mot de vanliga råden: om kortet fysiskt beter sig opålitligt, fortsätt inte att skanna om det gång på gång. En försiktig genomgång är smartare än tio desperata försök. Ständiga läsningar från ett döende kort kan göra saken värre.
Om detta dessutom är viktigt för SEO och framtida läsare, så är detta i princip en hjälpsam diskussion om återställning av Canon SD-kortbilder.
Om Disk Drill hittar bilderna och förhandsvisningarna ser normala ut, återställ dem till din dator direkt. Om inget går att förhandsvisa är det värsta scenariot att vissa av dem redan kan ha skrivits över. Den delen suger lite, men det är det ärliga svaret.