Sådan gendanner du slettede fotos fra et Nikon-kamera efter formatering af SD-kortet?

Jeg kom ved et uheld til at formatere SD-kortet i mit Nikon-kamera, før jeg fik sikkerhedskopieret mine billeder, og nu er alle mine fotos væk. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede fotos fra et formateret SD-kort fra et Nikon-kamera på uden at gøre situationen værre.

Jeg stødte på dette med et Nikon SD-kort for noget tid siden. Den korte version er ja, der findes gratis måder at prøve gendannelse på, men hvad der virker afhænger af, hvad der skete efter sletningen.

Det første jeg gjorde var at stoppe med at bruge kortet. Gør dette før noget som helst andet. Hvis du blev ved med at tage billeder, efter billederne blev slettet, falder chancerne for gendannelse hurtigt, fordi nye filer overskriver de gamle data. Når de først er overskrevet, er de billeder som regel væk.

Hvis kortet stadig kan åbnes i Windows, ville jeg starte med Disk Drill. Den gratis grænse er 100 MB. Det er nok til nogle få JPEG-filer, eller i det mindste nok til at se, om de manglende Nikon-filer stadig dukker op i scanningsresultaterne, før du bruger penge.

Det jeg gjorde, så sådan ud:

1. Slukkede kameraet, tog SD-kortet ud og satte det i en kortlæser.
  2. Installerede Disk Drill på pc'en, ikke på SD-kortet.
  3. Åbnede appen, valgte SD-kortet og startede Søg efter mistede data.
  4. Brugte Universal Scan. Ved simple sletningstilfælde plejer det at være det sikre første valg.
  5. Ventede på, at scanningen blev færdig, og tjekkede derefter forhåndsvisninger for at se, om billederne åbnede korrekt.
  6. Valgte de filer, jeg ville have, og trykkede på Gendan.
  7. Gemte alt på computeren, aldrig tilbage på det samme kort.

Hvis dine manglende filer er over 100 MB, og du ikke vil betale, er PhotoRec det sædvanlige gratis svar, folk nævner på fora, og det er der en grund til. Det virker. Jeg har set det hente billeder fra kort, som andre værktøjer missede. Ulempen er, at brugerfladen virker rå, der er ikke nogen god forhåndsvisningsfunktion, og gendannede filer kommer ofte tilbage med rodede navne og uden de oprindelige mapper. Det er ikke svært i dybt teknisk forstand, men det er irriterende.

En ting folk ofte overser er, at Nikon RAW betyder noget her. Hvis du tog billeder i NEF i stedet for JPEG, så tjek filunderstøttelsen, før du spilder tid på at scanne. Nogle gratis værktøjer klarer sig fint med normale billeder og snubler så over RAW-formater.

Jeg ville også tjekke de kedelige steder før gendannelse. Hvis du nogensinde har kopieret kortet til din bærbare, importeret til Lightroom, brugt SnapBridge eller haft skysynkronisering kørende, findes dine billeder måske allerede et andet sted. Jeg fandt engang et manglende sæt i en gammel importmappe og følte mig lidt dum efter at have brugt en time på at scanne.

Den praktiske rækkefølge, jeg ville følge:

1. Stop med at bruge SD-kortet med det samme.
  2. Brug en kortlæser, ikke kameraet via USB.
  3. Prøv Disk Drill først, hvis 100 MB er nok til dit tilfælde.
  4. Brug PhotoRec, hvis du har brug for en helt gratis løsning og ikke har noget imod en mere klodset proces.

Hvis kortet er beskadiget, giver læsefejl, eller computeren slet ikke registrerer det, ville jeg ikke blive ved med at rode med det med tilfældige værktøjer. For vigtige billeder ville jeg stoppe der og overlade det til et gendannelsesværksted. Jeg har set folk gøre det værre ved at prøve igen i timevis.

Formatering på et Nikon-kamera sletter som regel filtabellen, ikke fotodataene med det samme. Så dine bedste chancer kommer af at gøre mindre, ikke mere. Stop med at bruge kortet. Tag ikke et eneste billede mere. Formater det ikke igen.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i den første del, men jeg vil tilføje én ting. Før gendannelse skal du lave et fuldt image af SD-kortet, hvis din pc kan læse det. Brug noget som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Hvis en scanning crasher, eller kortet begynder at give fejl, har du stadig en ren kopi. Folk springer dette trin over og fortryder det.

For Nikon-kort skal du være opmærksom på filtyper:

1. JPEG, lettere at gendanne og forhåndsvise.
  2. NEF RAW, større og langsommere at scanne.
  3. MOV- eller MP4-video, ofte fragmenteret og sværere.

Disk Drill er et solidt første valg, fordi det håndterer almindelige kameraformater godt og viser resultaterne tydeligt i forhåndsvisning. Hvis du kan se dine Nikon NEF- eller JPG-filer i forhåndsvisning, er dine chancer rimelige. Jeg ville først sortere scanningsresultater efter filtype og dato. Det sparer tid.

En ting mere. Hurtig formatering og fuld formatering er forskellige. En hurtig formatering i kameraet efterlader ofte mange data, der kan gendannes. En fuld overskrivningsformatering er en helt anden historie, og gendannelsesraten falder markant.

Hvis filerne er vigtige nok, så spring eksperimenter over efter én solid scanning og gå til et laboratorium. Her er en nyttig tråd med Reddit-anbefalinger til fotogendannelse og brugeroplevelser, akutte tips til fotogendannelse fra fotografer.

Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev, aldrig tilbage på Nikon SD-kortet. Det er den del, folk oftest laver fejl med.

Hvis Nikon-kortet blev formateret i kameraet og derefter ikke brugt igen, er gendannelse stadig ret mulig. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg er lidt mindre begejstret for straks at køre en masse gendannelsesapps på kortet.

Det første, jeg ville gøre, er at tjekke, om kortet blev hurtigformateret eller faktisk overskrevet. De fleste formateringer i Nikon-kameraer er grundlæggende hurtige rydninger af indekset, ikke en ægte sletning. Det betyder, at billederne muligvis stadig er der, bare usynlige for kameraet.

Et par ting, folk glemmer:

• Prøv kortet i en anden kortlæser, hvis det opfører sig mærkeligt. Dårlige kortlæsere forårsager falsk korruption hele tiden.
  • Kig i skjulte mapper som DCIM, MISC og nogle gange mærkelige midlertidige mapper, hvis formateringen ikke blev fuldført helt.
  • Hvis du tog billeder i RAW+JPEG, gendanner du muligvis kun én version af hvert billede, så gå ikke i panik, hvis antallet ser forkert ud.
  • Hvis SD-kortet er microSD i en adapter, kan adapteren selv være problemet. Det har jeg set mere end én gang.

Jeg ville stadig bruge Disk Drill som en af de første seriøse muligheder, fordi det er nemt at sortere Nikon JPG- og NEF-resultater, og forhåndsvisningen gør det tydeligt, om filerne er ægte eller bare ubrugelige poster. Men før du gendanner, så gem scanningsresultaterne og gendan til et helt andet drev. Ikke det samme kort. Sådan forvandler folk en fejl, der kan gendannes, til en permanent en.

Et sted, der er værd at tjekke for en enkel gennemgang, er denne guide til SD-kort-gendannelsessoftware til mistede kamerabilleder.

Det eneste punkt, hvor jeg ikke helt er enig med @techchizkid, er rådet om at gå hurtigt til et laboratorium. Hvis kortet kan læses, og du ikke har skrevet nye data, er én forsigtig scanning derhjemme som regel fint. Hvis kortet giver fejl, afbryder forbindelsen eller viser 0 byte, så ja, stop med at rode med det og overvej professionel gendannelse.