Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, mens jeg gennemgik billeder på hukommelseskortet, og nu prøver jeg at finde ud af, om der er nogen måde at få dem tilbage på. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til gendannelse af Canon-billeder, gendannelse af hukommelseskort og de sikreste trin for at undgå at gøre situationen værre.
Jeg ville behandle dette som en mindre nødsituation. Hvis du har slettet billeder fra et Canon SD-kort, så stop med at bruge kortet med det samme. Intet testbillede. Ingen kort video. Undlad at rode mere rundt i kameraet end nødvendigt. Og hvis dit kamera eller din computer beder om at formatere eller reparere kortet, så ignorer det.
Det, jeg har set på Canon-kort, er enkelt. Fillisten bliver fjernet først. Billeddataene bliver ofte liggende, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så muligheden for gendannelse er stadig åben, men den bliver dårligere, hver gang du skriver noget nyt til kortet.
Det første, jeg ville gøre, er at tage SD-kortet ud af kameraet. Hvis det er et almindeligt SD-kort med den lille kontakt på siden, så skub den over på låst position. Det gendanner ikke noget i sig selv. Men det hjælper med at forhindre utilsigtede skrivninger, og det betyder mere, end folk tror.
Brug derefter en kortlæser, og tilslut kortet til din computer på den måde. Jeg ville springe over at forbinde Canon-kameraet via USB til dette. Efter min erfaring giver en direkte kortlæser gendannelsesapps en bedre chance for at læse det, der er tilbage. Gem heller ikke filer på kortet. Kør ikke CHKDSK på Windows. Kør ikke Førstehjælp på Mac. De værktøjer forsøger at reparere lagringsstrukturer, ikke at gendanne slettede billeder, og jeg har set dem gøre et rodet kort endnu værre.
Til gendannelse skal du bruge filgendannelsessoftware, der er lavet til slettede mediefiler. Disk Drill er en mulighed, jeg ville kigge på her. Det læser almindelige Canon-billedtyper, herunder RAW-formater, og forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget. Forhåndsvisning sparer tid, fordi du kan se, hvilke filer der stadig kan åbnes, før du dumper en bunke ødelagte filnavne ned på dit drev.
Det normale workflow ser sådan ud:
- Installer gendannelsesappen på din computer, aldrig på SD-kortet.
- Sæt Canon-kortet i en kortlæser.
- Åbn appen, og vælg SD-kortet fra enhedslisten.
- Kør en fuld eller universel scanning.
- Tjek området med slettede eller mistede filer.
- Begræns resultaterne til billeder eller RAW-formater.
- Forhåndsvis det, du finder.
- Gendan de gode filer til din computer eller et andet eksternt drev, ikke tilbage til det samme SD-kort.
Jeg ville også tjekke de kedelige steder, før jeg gjorde noget avanceret. Hvis de billeder tidligere blev kopieret til en computer, så kig i Papirkurv på Windows eller Papirkurv på Mac. Tjek derefter enhver backup- eller synkroniseringstjeneste, du havde kørende, som File History, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon. Jeg har set folk gå i panik over et kort og så finde hele optagelsen liggende i cloud-synkronisering en time senere. Lidt dumt, men på den gode måde.
Dine chancer er bedre, hvis sletningen skete for nylig, og kortet ikke blev rørt bagefter. Hvis du fortsatte med at tage billeder på det, kan nogle billeder måske stadig komme tilbage, mens andre kan være beskadigede eller delvist væk. Så ja, rækkefølgen betyder noget. Stop med at bruge kortet. Scan det. Forhåndsvis filer, før du gendanner dem. Gem de gendannede billeder et andet sted.
Efter en forskrækkelse som denne holder jeg som regel op med at stole på kortet resten af dagen. Måske overdrevet, måske ikke. SD-kort elsker at vælge det værst tænkelige tidspunkt.
Ja, du har stadig en chance.
Hvis billederne blev slettet fra Canon-kortet, og du ikke fortsatte med at tage billeder, er gendannelsesraten ofte høj. På SD-kort betyder sletning normalt, at filposten fjernes først. Billeddataene bliver liggende, indtil nye data overskriver dem. Så tid betyder noget.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe brugen af kortet. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Låsekontakten på SD-kort hjælper med at forhindre fejl, men nogle kortlæsere ignorerer den, så betragt den ikke som rustning. Det bedste er at fjerne kortet og arbejde fra en computer med en kortlæser.
Et par ting at tjekke før gendannelse:
- Hvis du optog RAW+JPEG, er den ene version muligvis stadig der.
- Kig efter et problem med en skjult DCIM-mappe på din computer.
- Hvis kortet kun blev hurtigformateret, er chancerne for gendannelse ofte stadig gode.
- Hvis kameraet siger card error, så lav først et image af kortet, hvis du ved hvordan.
Når det gælder software, er Disk Drill en af de bedre muligheder til slettede Canon-billeder og RAW-gendannelse. Sortér resultaterne efter filtype og filstørrelse. Store CR2- eller CR3-filer med forhåndsvisninger er dine bedste bud. Filer uden forhåndsvisning eller med mærkelige små størrelser er ofte færdige.
Også værd at skimme, hvis du vil have en visuel guide til gendannelse af slettede billeder fra et SD-kort i et kamera:
se denne gennemgang af gendannelse af billeder fra et kamera-SD-kort
Én ting mere, som folk springer over. Når du har gendannet noget, så test kortet. Fuldformater det i kameraet, tag derefter billeder og kopiér en bunke. Hvis det opfører sig mærkeligt igen, så pensionér det. SD-kort fejler på dumme måder. Trist men sandt.
Det kan du sikkert, men jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @shizuka rigtig lagde nok vægt på: tjek, om billederne faktisk blev slettet eller bare er skjult bag en rodet mappestruktur. Canon-kort kan opføre sig mærkeligt, hvor kameraet ikke viser noget, men filerne stadig ligger der i DCIM eller i en løs CANONMSC-mappe. På Windows skal du slå skjulte filer til. På Mac kan du også bruge Image Capture, ikke kun Finder, fordi Finder nogle gange opfører sig dumt med kameramedier.
Hvis filerne virkelig er slettet, så ja, gendannelsessoftware er vejen frem. Disk Drill er en solid mulighed til gendannelse af Canon-fotos, især hvis du har brug for understøttelse af CR2- eller CR3-RAW og vil forhåndsvise før gendannelse. Jeg ville ikke bruge evigheder på først at prøve fem gratis mirakel-apps, det er sådan folk spilder det sikre gendannelsesvindue.
En lille uenighed med det sædvanlige råd: hvis kortet fysisk opfører sig ustabilt, så bliv ikke ved med at scanne det igen og igen. Én forsigtig gennemgang er klogere end ti desperate. Konstant læsning på et døende kort kan gøre tingene værre.
Hvis dette også betyder noget for SEO og fremtidige læsere, så er dette grundlæggende en nyttig diskussion om gendannelse af Canon SD-kortfotos.
Hvis Disk Drill finder billederne, og forhåndsvisningerne ser normale ud, så gendan dem straks til din computer. Hvis intet kan forhåndsvises, er det værst tænkelige svar, at nogle af dem måske allerede er blevet overskrevet. Den del er lidt træls, men det er det ærlige svar.