Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt mens jeg gikk gjennom bildene på minnekortet, og nå prøver jeg å finne ut om det finnes en måte å få dem tilbake på. Disse bildene er virkelig viktige, og jeg trenger hjelp med gjenoppretting av Canon-bilder, gjenoppretting av minnekort og de tryggeste stegene for å unngå å gjøre situasjonen verre.
Jeg ville behandlet dette som en liten nødsituasjon. Hvis du har slettet bilder fra et Canon SD-kort, slutt å bruke kortet med en gang. Ingen testbilder. Ingen korte klipp. Ikke rot mer rundt i kameraet enn nødvendig. Og hvis kameraet eller datamaskinen ber om å formatere eller fikse kortet, ignorer det.
Det jeg har sett på Canon-kort er enkelt. Fillisten blir fjernet først. Bildedataene blir ofte liggende der til nye data blir skrevet over dem. Så muligheten for gjenoppretting er fortsatt der, men den blir dårligere hver gang du skriver noe nytt til kortet.
Det første jeg ville gjort, er å ta SD-kortet ut av kameraet. Hvis det er et vanlig SD-kort med den lille bryteren på siden, skyv den til låst posisjon. Det gjenoppretter ikke noe av seg selv. Men det hjelper med å stoppe utilsiktede skrivinger, noe som betyr mer enn folk tror.
Deretter bruker du en kortleser og kobler kortet til datamaskinen på den måten. Jeg ville hoppet over å koble Canon-kameraet til via USB for dette. Etter min erfaring gir en direkte kortleser gjenopprettingsapper en bedre sjanse til å lese det som er igjen. Ikke lagre filer på kortet heller. Ikke kjør CHKDSK på Windows. Ikke kjør Førstehjelp på Mac. Disse verktøyene prøver å reparere lagringsstrukturer, ikke gjenopprette slettede bilder, og jeg har sett dem gjøre et rotete kort verre.
For gjenoppretting bør du bruke filgjenopprettingsprogramvare laget for slettede mediefiler. Disk Drill er ett alternativ jeg ville sett på her. Det leser vanlige Canon-bildetyper, inkludert RAW-formater, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Forhåndsvisning sparer tid fordi du kan se hvilke filer som fortsatt åpnes før du dumper en haug med ødelagte filnavn på disken din.
Den vanlige arbeidsflyten ser slik ut:
- Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, aldri på SD-kortet.
- Sett Canon-kortet inn i en kortleser.
- Åpne appen og velg SD-kortet fra enhetslisten.
- Kjør en full eller universell skanning.
- Sjekk området for slettede eller tapte filer.
- Begrens resultatene til bilder eller RAW-formater.
- Forhåndsvis det du finner.
- Gjenopprett de gode filene til datamaskinen din eller en annen ekstern disk, ikke tilbake til det samme SD-kortet.
Jeg ville også sjekket de kjedelige stedene før du gjør noe avansert. Hvis disse bildene ble kopiert til en datamaskin tidligere, se i Papirkurv på Windows eller Søppel på Mac. Sjekk deretter eventuelle sikkerhetskopi- eller synkroniseringstjenester du hadde kjørende, som Filhistorikk, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon. Jeg har sett folk få panikk over et kort, for så å finne hele opptaket liggende i skysynkronisering en time senere. Litt dumt, men på en god måte.
Sjansene dine er bedre hvis slettingen skjedde nylig og kortet har ligget urørt etterpå. Hvis du fortsatte å ta bilder med det, kan noen bilder fortsatt komme tilbake, mens andre kan være skadet eller delvis borte. Så ja, rekkefølgen betyr noe. Slutt å bruke kortet. Skann det. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Lagre gjenopprettede bilder et annet sted.
Etter en slik skrekkopplevelse slutter jeg vanligvis å stole på kortet resten av dagen. Kanskje overdrevet, kanskje ikke. SD-kort elsker å velge verst tenkelige tidspunkt.
Ja, du har fortsatt en sjanse.
Hvis bildene ble slettet fra Canon-kortet og du ikke fortsatte å ta bilder, er gjenopprettingsraten ofte høy. På SD-kort fjerner sletting vanligvis filoppføringen først. Bildedataene blir liggende til nye data overskriver dem. Så tid er viktig.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke kortet. Jeg er imidlertid litt uenig på ett punkt. Låsebryteren på SD-kort hjelper med å forhindre feil, men noen kortlesere ignorerer den, så ikke se på den som rustning. Det beste du kan gjøre er å ta ut kortet og jobbe fra en datamaskin med en kortleser.
Noen ting du bør sjekke før gjenoppretting:
- Hvis du tok RAW+JPEG, kan én versjon fortsatt være der.
- Se etter et problem med skjult DCIM-mappe på datamaskinen din.
- Hvis kortet bare ble hurtigformatert, er sjansen for gjenoppretting ofte fortsatt god.
- Hvis kameraet viser card error, lag først et bilde av kortet hvis du vet hvordan.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et av de bedre alternativene for slettede Canon-bilder og RAW-gjenoppretting. Sorter resultatene etter filtype og filstørrelse. Store CR2- eller CR3-filer med forhåndsvisninger er de beste kandidatene. Filer uten forhåndsvisning eller med merkelig små størrelser er ofte ødelagt.
Også verdt å skumme gjennom hvis du vil ha en visuell guide til å gjenopprette slettede bilder fra et kamera-SD-kort:
se denne gjennomgangen av gjenoppretting av bilder fra kamera-SD-kort
Én ting til som folk hopper over. Etter at du har gjenopprettet noe, test kortet. Fullformater i kameraet, og ta deretter og kopier en serie bilder. Hvis det oppfører seg rart igjen, pensjoner det. SD-kort svikter på dumme måter. Trist, men sant.
Du kan sannsynligvis, men jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @shizuka egentlig la nok vekt på: sjekk om bildene faktisk ble slettet eller bare skjult bak en ødelagt mappestruktur. Canon-kort kan oppføre seg merkelig, der kameraet ikke viser noe, men filene fortsatt ligger i DCIM eller en bortkommen CANONMSC-mappe. På Windows, slå på visning av skjulte filer. På Mac, bruk også Image Capture, ikke bare Finder, fordi Finder noen ganger oppfører seg dumt med kameramedier.
Hvis filene virkelig er slettet, så ja, gjenopprettingsprogramvare er veien å gå. Disk Drill er et solid alternativ for gjenoppretting av Canon-bilder, spesielt hvis du trenger støtte for CR2- eller CR3-RAW og vil forhåndsvise før gjenoppretting. Jeg ville ikke brukt evigheter på å prøve fem gratis mirakelapper først, det er slik folk sløser bort det sikre gjenopprettingsvinduet.
En liten uenighet med de vanlige rådene: hvis kortet fysisk oppfører seg ustabilt, ikke fortsett å skanne det om og om igjen. Én forsiktig gjennomgang er smartere enn ti desperate. Konstant lesing fra et døende kort kan gjøre ting verre.
Hvis dette også er viktig for SEO og framtidige lesere, så er dette i bunn og grunn en nyttig diskusjon om gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort.
Hvis Disk Drill finner bildene og forhåndsvisningene ser normale ut, gjenopprett dem til datamaskinen med en gang. Hvis ingenting kan forhåndsvises, er verst tenkelige svar at noen av dem kanskje allerede er overskrevet. Den delen suger litt, men det er det ærlige svaret.