Ik heb per ongeluk verschillende GoPro-videoclips van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik probeer een betrouwbare manier te vinden om ze te herstellen. Deze videobestanden zijn echt belangrijk, en ik heb hulp nodig bij het kiezen van de beste GoPro-videoherstelsoftware of methode die daadwerkelijk werkt.
Dat meegemaakt. Het is waardeloos.
Het eerste wat ik zou doen, is nu meteen stoppen met het gebruik van de SD-kaart. Geen nieuwe clips. Niet formatteren. Geen knop Repareren in willekeurige apps. Wanneer GoPro-beelden worden verwijderd, blijven de gegevens vaak nog een tijdje op de kaart staan. Het probleem is overschrijven. Nog één rit, nog één testclip, nog één fout, en je kansen nemen af.
Dingen die ik zou controleren vóór herstelsoftware
- Als je betaalt voor een GoPro-abonnement, log dan in en controleer de cloud Media Library en de map Prullenbak.
- Plaats de kaart één keer terug in de camera en kijk of de GoPro een eigen melding voor bestandsreparatie geeft.
- Blader door de kaart op zoek naar LRV-bestanden. Dat zijn previewbestanden met lage resolutie. Niet ideaal, maar nog altijd beter dan niets als de volledige video weg is.
Als de hoofdopnamen ontbreken op de kaart, zou ik Disk Drill proberen. Ik heb het ooit gebruikt op een camerakaart na een mislukte overdracht, en het haalde meer terug dan ik had verwacht. Het onderdeel dat de moeite waard is om voor GoPro-media te proberen, is de modus Geavanceerd cameraherstel die hier wordt getoond:
Waarom dit belangrijk is: GoPro-beelden zijn vaak gefragmenteerd. De camera schrijft video in stukken verspreid over de hele kaart, soms heel veel. Sommige herstelapps vinden delen maar falen wanneer het tijd is om het bestand opnieuw op te bouwen. Het eindresultaat: je krijgt een MP4 met de juiste naam en grootte, maar die wil vervolgens niet openen. Of hij speelt 11 seconden af en stopt dan. Ik heb beide gezien.
De cameramodus van Disk Drill is bedoeld voor dingen zoals actioncams, drones en dashcams, waar gefragmenteerde video vaak voorkomt. Het ondersteunt GoPro-formaten, waaronder MP4 en LRV, en probeert de bestandsstructuur opnieuw op te bouwen in plaats van je een hoop kapotte restjes te geven.
Drie praktische dingen die mensen overslaan
- Gebruik een kaartlezer. Sluit de GoPro zelf niet aan als dat niet nodig is. Directe cameraverbindingen falen op vreemde manieren.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Zet ze nooit terug op dezelfde SD-kaart.
- Als de kaart fouten geeft, de verbinding verbreekt of traag leest, maak dan eerst een byte-voor-byte image. Scan de image, niet de kaart. Veiligere zet.
Als je niet veel hebt opgenomen sinds de beelden verdwenen, is je kans nog steeds redelijk. Niet gegarandeerd. Nog steeds het proberen waard voordat je iets anders doet.
Als de clips zijn verwijderd en je daarna geen nieuwe beelden hebt opgenomen, is de kans op herstel nog steeds redelijk.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op één belangrijk punt: stop met het gebruik van de kaart. Ik ben het er iets minder mee eens om hem terug in de GoPro te stoppen om dingen te testen. Dat deel zou ik overslaan, tenzij de kaart stabiel en leesbaar is. Elke extra schrijfactie is een risico.
Qua software zou ik eerst naar Disk Drill kijken. Dat doet het meestal beter met camerakaarten dan veel algemene apps voor het terughalen van verwijderde bestanden, vooral wanneer de GoPro-video in fragmenten is opgesplitst. Dat is belangrijk bij actioncam-beelden. Heel belangrijk. Als je een MP4 herstelt en die de juiste bestandsgrootte toont maar niet afspeelt, is fragmentatie vaak de reden.
Mijn aanpak:
- Plaats de SD-kaart in een kaartlezer.
- Maak eerst een schijfimage als de kaart oud, instabiel of traag is.
- Scan met Disk Drill.
- Bekijk een voorbeeld van alles wat het programma vindt vóór herstel.
- Herstel naar je computer, niet terug naar de SD-kaart.
Als Disk Drill de bestanden niet vindt, is PhotoRec een gratis alternatief. Het is niet mooi, maar haalt soms ruwe videodata van beschadigde kaarten. Het nadeel is dat bestandsnamen en mapstructuur vaak verdwenen zijn, en GoPro-clips rommelig terugkomen.
Bekijk ook deze video als je een duidelijke stap-voor-stap uitleg wilt over bestandsherstel van GoPro- en camerakaarten:
stapsgewijze handleiding voor herstel van SD-kaarten van camera’s
Nog iets dat mensen vaak missen: GoPro slaat vaak THM- en LRV-sidecarbestanden op. Als je die vindt met overeenkomende tijdstempels, helpen ze je te bepalen welke verwijderde clips bij welke sessie horen. Niet perfect, maar nog steeds nuttig.
Als de clips alleen verwijderd waren en de kaart niet opnieuw gebruikt is, is herstel nog steeds zeer goed mogelijk. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben iets minder optimistisch over het vertrouwen op cameragedrag of nevenbestanden om je veel te vertellen. Soms kost dat alleen maar tijd terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk moet scannen.
Wat ik hieraan zou toevoegen is dit:
- Controleer op exFAT-corruptie, niet alleen op verwijdering. Veel GoPro-kaarten lijken op “verwijderde bestanden” terwijl de bestandstabel eigenlijk beschadigd is.
- Op Windows kun je een tool gebruiken zoals R-Studio of UFS Explorer als Disk Drill geen afspeelbare resultaten vindt. Ze zijn minder beginnersvriendelijk, maar sterker wanneer het bestandssysteem van de kaart in de war is.
- Als de herstelde MP4’s wel worden gevonden maar niet openen, probeer daarna Grau Video Repair Tool of restore.media. Herstel en reparatie zijn twee verschillende stappen, en mensen halen die door elkaar.
Voor de makkelijkste eerste poging is Disk Drill waarschijnlijk de meest praktische keuze voor GoPro-videoherstel op een SD-kaart, omdat het verwijderde media en gefragmenteerde camerabeelden beter verwerkt dan veel eenvoudige undelete-apps. Ik zou daar eerst mee beginnen en pas naar zwaardere tools overstappen als dat nodig is.
Ook de moeite waard om te lezen: Tips van echte gebruikers voor herstel van verloren GoPro Hero 8-video’s
Eén harde waarheid: als je nieuwe beelden hebt opgenomen nadat je de oude clips had verwijderd, kunnen sommige daarvan echt voorgoed weg zijn. Misschien niet. Echt weg. Maar als je op tijd bent gestopt, is er nog steeds een goede kans.
Ik ben het met @suenodelbosque en @reveurdenuit eens over de belangrijkste regel: behandel die SD-kaart nu als bewijsmateriaal, niet als opslag.
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer echter: ik zou de kaart niet terug in de GoPro stoppen om te zien wat er gebeurt, tenzij je geen andere optie hebt. Camera’s schrijven graag kleine stukjes metadata weg, en dat is precies wat je niet wilt.
Mijn mening: voor verwijderde GoPro-clips is Disk Drill een sterke eerste stap, omdat actioncambeelden vaak gefragmenteerd zijn en eenvoudige undelete-tools daar moeite mee hebben.
Voordelen van Disk Drill
- gemakkelijk te gebruiken
- goed met SD-kaarten en cameramedia
- preview-ondersteuning helpt rommel eruit te filteren
- bovengemiddelde resultaten bij gefragmenteerde video
Nadelen
- niet de goedkoopste optie
- diepe scans kunnen een tijdje duren
- als de kaart ernstige bestandssysteemschade heeft, heb je mogelijk toch iets geavanceerders nodig
Wat ik anders zou doen dan het gebruikelijke advies:
- herstel alles uit dezelfde opnamesessie, niet alleen de ontbrekende clips
- bewaar ook de herstelde LRV/THM-bestanden
- sorteer resultaten eerst op tijdstempel en bestandsgrootte, niet op bestandsnaam
- als herstelde MP4’s niet afspeelbaar zijn, betekent dat niet dat herstel is mislukt; het kan betekenen dat het bestand daarna gerepareerd moet worden
Dus ja, Disk Drill is waarschijnlijk de beste plek om te beginnen. Als het de clips vindt maar ze beschadigd zijn, stap dan over van denken in termen van een herstelprobleem naar denken in termen van een videoreparatieprobleem. Dat onderscheid bespaart veel tijd.