En macOS-oppdatering mislyktes på Macen min, og nå vil ikke den HFS-formaterte disken monteres riktig. Jeg prøver å gjenopprette viktige filer uten å gjøre datatapet verre. Hva er de tryggeste trinnene eller verktøyene for HFS-datagjenoppretting å prøve etter en mislykket macOS-oppdatering?
Jeg ville vært forsiktig med en HFS- eller HFS+-disk før du prøver å fikse den. Hvis dataene er viktige, bør gjenoppretting komme før reparasjoner. Å kjøre Førstehjelp, reformatere eller rote med tilfeldige verktøy kan gjøre ting verre hvis filene fortsatt kan gjenopprettes.
Det første du bør gjøre er enkelt: slutt å skrive noe som helst til den disken. Slettede filer, tømt Papirkurv og til og med en rask formatering sletter ikke alltid de faktiske fildataene med en gang, men nye data kan overskrive dem.
Etter det bør du sjekke om selve disken er i god stand. For en HDD, se på SMART-status med noe som Disk Drill eller DriveDx. Hvis du ser mange dårlige sektorer eller alvorlige SMART-feil, ikke fortsett å skanne den fysiske disken om og om igjen. Hvis den fortsatt er lesbar, lag et diskbilde først og skann det i stedet. Det belaster maskinvaren mindre hvis den allerede er i ferd med å svikte.
Hvis disken vises normalt og virker frisk, er programvare for datagjenoppretting vanligvis neste steg. For gjenoppretting av HFS-filer er Disk Drill sannsynligvis det enkleste stedet å begynne, siden det støtter HFS/HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-disker og ikke krever mye oppsett.
Den grunnleggende prosessen er:
- Velg HFS/HFS+-disken i Disk Drill.
- Kjør Søk etter tapte data. For eksterne disker er Universal Scan vanligvis det tryggeste standardvalget.
- La skanningen fullføres.
- Forhåndsvis resultatene før du gjenoppretter noe.
- Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke den samme som du gjenoppretter fra.
Hvis det ikke finner filene, avhenger det av hva som faktisk skjedde. TestDisk kan være nyttig når hele HFS-partisjonen mangler, men det er ikke særlig brukervennlig hvis du ikke er komfortabel med et tekstbasert grensesnitt. Og hvis du har en oppdatert Time Machine-sikkerhetskopi, bruk den først. Det er vanligvis det ryddigste alternativet.
Å tømme Papirkurv og rask formatering er begge tilfeller der gjenoppretting fortsatt kan fungere, så lenge de gamle dataene ikke har blitt overskrevet ennå. Jo lenger disken fortsetter å være i bruk, desto dårligere blir sjansene dine.
Jeg ville stoppet med gjør-det-selv-verktøy hvis disken ikke vises i Diskverktøy, stadig kobler seg fra, lager klikkelyder eller skrapelyder, eller gjenopprettingsapper stadig mislykkes med lesefeil. Det peker mer mot maskinvarefeil enn et vanlig filsystemproblem. I den situasjonen kan gjentatt oppstart gjøre mer skade, så et profesjonelt datagjenopprettingslaboratorium er et bedre valg.
Den snikende risikoen er at macOS kan fortsette å prøve å hjelpe det skadede HFS-volumet hver gang du kobler det til, inkludert monteringsforsøk, Spotlight-indeksering eller reparasjonsmeldinger du egentlig ikke ba om. Jeg ville unngått å starte opp fra den samme disken og i stedet koble den til i skrivebeskyttet modus hvis du kan, eller i det minste til en annen Mac der du umiddelbart avslår meldinger om initialisering eller reparasjon. Mikes poeng om å lage et diskbilde først er riktig prioritet, men jeg ville satt det foran nesten enhver skanning med apper hvis filene er viktige. Når du har et diskbilde, kan du prøve Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy på diskbildet, ikke originalen. Hvis volumet var kryptert med HFS+/CoreStorage, må du sørge for at du har passordet eller gjenopprettingsnøkkelen før du gjør noe drastisk, fordi vil ikke monteres kan ganske raskt bli til kan ikke dekrypteres hvis du begynner å endre containeren.
En stasjon som ikke vil montere fordi HFS-katalogen er ødelagt, er et annet problem enn en stasjon som forsvinner fra USB hvert par minutter. Den første er ofte en jobb for programvarebasert gjenoppretting. Den andre er en situasjon der du må slutte å røre den før den dør enda mer. Før du velger verktøy, se hvordan den oppfører seg i Diskverktøy eller Systeminformasjon: et stabilt enhetsnavn og størrelse er et ganske godt tegn, konstante frakoblinger eller skiftende kapasitet er det ikke.
Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men den kjedelige detaljen folk glemmer er hvor det imaget skal lagres. Ikke lag et image på den samme interne Mac-disken hvis den knapt har plass, og ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på HFS-disken. Du trenger en annen disk med mer ledig plass enn den skadede disken. Hvis disken har lesefeil, er et kloningsverktøy som kan hoppe over dårlige områder og prøve igjen senere tryggere enn en gjenopprettingsapp som kjører én lang og aggressiv skanning. Hvis den leser rent, er det rimelig å skanne imaget med Disk Drill eller et lignende verktøy, spesielt hvis du trenger mappenavn og forhåndsvisninger i stedet for bare rå filutskjæring.
Jeg ville ikke prøvd å reparere HFS-volumet før etter at du har kopiert dataene et annet sted. HFS±reparasjoner kan skrive om katalog- og extents-data, og noen ganger gjør det et rotete, men gjenopprettbart volum vanskeligere å tolke. Hvis du bare trenger noen få viktige filer raskt og volumet av og til monteres skrivebeskyttet, kopier dem først, og ta deretter den langsommere, fullstendige gjenopprettingsveien. Den snarveien er ikke perfekt, men noen ganger raskere enn å vente gjennom en full skanning når det viktige er åpenbart.