Trenger hjelp: Gjenopprett data fra CF-kort fra Canon-kamera

Jeg trenger hjelp med å gjenopprette bilder fra et CF-kort brukt i Canon-kameraet mitt. Kortet sluttet plutselig å kunne leses etter en fotografering, og jeg er bekymret for at jeg kan miste viktige bilder som ennå ikke var sikkerhetskopiert. Jeg ser etter trygge råd om datagjenoppretting fra CF-kort, anbefalinger av pålitelig programvare eller trinn som ikke vil gjøre problemet verre.

Jeg gikk gjennom dette med et gammelt CF-kort for en stund siden, og det første jeg lærte var enkelt. Ikke gjør noe mer med kortet. Hvis datamaskinen din fortsatt ser det, har du fortsatt en sjanse.

Det som skader folk mest er panikk. De setter kortet tilbake i kameraet, tar noen testbilder, kjører et reparasjonsverktøy eller kopierer tilfeldig innhold over på det. Dårlig trekk. Når filer forsvinner fra et CF-kort, ligger dataene ofte fortsatt der en stund. Når nye data havner på de samme områdene, faller sjansen for gjenoppretting raskt.

Så stopp å bruke kortet nå. La det være ute av kameraet. Ingen testbilder. Ingen formatering. Ingen skann og reparer. Jeg gjorde dette feil en gang, og ja, jeg mistet deler av en fotografering.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare. Ett alternativ jeg har hatt ganske greie resultater med er Disk Drill. Det håndterer FAT32- og exFAT-kort fint ut fra det jeg så, og det leser vanlige kameraformater, inkludert RAW-filer fra Canon- og Nikon-kameraer. Forhåndsvisningstrinnet er viktigere enn folk tror, siden du kan sjekke om filen er brukbar før du lagrer den.

Hva jeg ville gjort, i rekkefølge

1. Ta ut CF-kortet og la det være ute.

2. Bruk en ordentlig CF-kortleser, og koble den deretter til datamaskinen.

3. Installer Disk Drill på datamaskinens disk. Ikke installer noe på CF-kortet.

4. Start det og velg CF-kortet fra listen.

5. Kjør en full skanning, ikke en forhastet en.

6. Vent. La den fullføre.

7. Åpne de funne elementene og forhåndsvis det som dukket opp.

8. Velg bildene, videoklippene eller dokumentene du vil ha tilbake.

9. Gjenopprett dem til datamaskinen eller en annen ekstern disk.

10. Ikke skriv gjenopprettede filer tilbake til det samme CF-kortet.

Det siste trinnet er der folk ofte snubler. Hvis du gjenoppretter til det samme kortet, risikerer du å slette andre manglende filer før du i det hele tatt rekker å lete etter dem. Føles dumt, men det skjer hele tiden.

Hvis du vil ha andre alternativer, finnes det en solid oversikt her, programvare for datagjenoppretting. PhotoRec er gratis og henter faktisk filer fra kort, men det er røffere å bruke, og filnavn eller mappestruktur kommer vanligvis tilbake i rotete form. R-Studio er også bra, selv om jeg syntes det var tyngre enn nødvendig for en enkel jobb med å få tilbake bildene mine. For et normalt tilfelle med manglende filer på et CF-kort ville jeg fortsatt startet med Disk Drill først.

Det finnes et punkt der jeg ville sluttet å prøve med programvare. Hvis kortet ikke oppdages på noen maskin, pinnene er bøyd, det blir varmt, det mister tilkoblingen om og om igjen, eller filene er viktige nok til at du ikke vil ta sjansen, send det til et gjenopprettingsverksted. Det koster mer, ja. Likevel, for skadede medier eller familiebilder som bare finnes én gang, ville jeg heller betalt enn å gjøre det verre.

Start med de kjedelige sjekkene først. Mange CF-kortfeil skyldes leseren eller kontaktproblemer, ikke dødt lagringsmedium.

Prøv dette i denne rekkefølgen.

1. Bruk en annen CF-kortleser. Billige lesere svikter hele tiden.
  2. Prøv en annen USB-port, helst på baksiden av en stasjonær PC.
  3. Rengjør kontaktene på CF-kortet med en tørr mikrofiberklut. Ingen væsker.
  4. Inspiser pinnene i leseren. Bøyde pinner er vanlig med CF.
  5. Test på en annen datamaskin. Windows og macOS håndterer ustabile kort litt forskjellig.

Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer om å gå rett til programvare, men jeg ville ikke ha skannet først hvis kortet kobler til og fra. Hvis det kobles fra midt under lesing, bør første steg være å lage et bilde av kortet og deretter jobbe fra bildet. Det reduserer risikoen.

Bruk USB Image Tool, HDD Raw Copy eller lignende. Lagre bildet på PC-disken din. Skann deretter bildet med Disk Drill. Det er tryggere enn å belaste kortet om og om igjen. Disk Drill er fortsatt et solid valg for bildegjenoppretting fra CF-kort, spesielt hvis du trenger tilbake Canon CR2- eller CR3-filer og vil ha forhåndsvisninger før gjenoppretting.

Hvis Windows viser ‘skann og reparer’, klikk nei. Hvis kortet vises som RAW, ikke formater det. Hvis kortet ikke oppdages med størrelse i det hele tatt, synker sjansene for programvaregjenoppretting mye.

Som referanse er dette verdt å se på når du skal velge verktøy for bildegjenoppretting, se den beste programvaren for gjenoppretting av bilder fra minnekort.

Hvis bildene er betalt klientarbeid eller ting som bare skjer én gang i livet, stopp tidlig og send det til et laboratorium. Gjør-det-selv er for kort som fortsatt kan leses, selv om det går dårlig. Hvis maskinvaresiden svikter, blir tukling fort risikabelt.

Jeg ville delt dette inn i to forskjellige problemer: logisk feil vs maskinvarefeil. @mikeappsreviewer dekket programvaresiden, og @mike34 hadde rett i å understreke problemet med leser/pinner, men jeg vil legge til én ting til som folk hopper over: sjekk om selve Canon-kameraet fortsatt kan forhåndsvise bildene som allerede er på kortet. Ikke ta nye bilder. Bare avspilling. Hvis kameraet fortsatt kan lese miniatyrbilder eller bilder, men datamaskinen ikke kan, peker det mer mot rariteter med leser/tilkobling/filsystem enn at kortet er helt dødt.

Hvis dette faktisk er et ekte CompactFlash-kort, bør du også inspisere kamerasporet, ikke bare kortleseren. Bøyde CF-pinner i kamerahuset er irriterende vanlige, og å tvinge kortet inn igjen kan raskt gjøre en dårlig situasjon verre.

Min rekkefølge ville vært:

1. Legg kortet bort fra bruk.
  2. Prøv skrivebeskyttet tilgang hvis oppsettet ditt tillater det.
  3. Se om kameraet kan spille av bare eksisterende bilder.
  4. Hvis kortet monteres, selv bare kortvarig, klon/lag et bilde av det først.
  5. Kjør deretter gjenoppretting på bildet, ikke originalen.

Jeg er litt uenig i å hoppe rett til gjentatte skanninger på et svakt kort. Hver ekstra lesepassasje er mer belastning hvis kortet svikter elektrisk.

Når det gjelder programvare, gir Disk Drill mening her fordi det er enkelt for bildegjenoppretting og håndterer Canon RAW ganske bra, men hvis kortet har periodiske problemer, jobb fra en bildefil når det er mulig. Hvis gjenopprettede filer kommer tilbake delvis grå, avkuttet eller korrupte, betyr det vanligvis fysisk medietrøbbel, ikke bare slettede bilder.

Det er også verdt å sjekke denne diskusjonen om verktøy og arbeidsflyter for gjenoppretting av CF-bilder: beste måter å gjenopprette bilder fra et CF-kort

Hvis kortet klikker, overopphetes, forsvinner midt under lesing eller ikke viser riktig kapasitet, stopp med gjør det selv-opplegg, tbh. Da er det laboratoriearbeid.