Verwijder schermafbeeldingen op iPhone – Telt Recent verwijderd mee voor opslag?

Ik heb een heleboel schermafbeeldingen op mijn iPhone verwijderd om ruimte vrij te maken, maar mijn opslag lijkt nog steeds bijna vol. Ik merkte dat ze in het album Recent verwijderd staan, en nu weet ik niet zeker of die bestanden nog meetellen voor de opslag totdat ze definitief zijn verwijderd. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of ik ze ook uit Recent verwijderd moet verwijderen en hoe lang het duurt voordat de iPhone-opslag wordt bijgewerkt.

Ik liep hier ook tegenaan. Mijn album Schermafbeeldingen veranderde in een rommella. Willekeurige QR-codes, verzendupdates, dingen die ik naar iemand stuurde en nooit meer bekeek, oude bonnetjes van bestellingen die ik me amper herinnerde. Het voelt onschuldig totdat je iPhone de opslagwaarschuwing geeft en je ziet hoeveel ruimte er is opgegaan aan wegwerpafbeeldingen.

Kort antwoord: ja. Recent verwijderd neemt nog steeds opslagruimte in.

Wanneer je een schermafbeelding uit de hoofdbibliotheek verwijdert, wist iOS die niet meteen. Het verplaatst het bestand 30 dagen naar Recent verwijderd. De foto is dus uit beeld, maar de opslagruimte blijft bezet totdat je die map ook leegmaakt. Ik miste dit de eerste keer en vroeg me af waarom mijn vrije ruimte nauwelijks veranderde.

Bulk verwijderen met de Foto's-app

Open Foto's. Ga naar Albums, of Collecties op nieuwere iOS-versies. Scroll naar Mediatypen en open Schermafbeeldingen. Tik rechtsboven op Selecteer, daarna op Selecteer alles en tik vervolgens op de prullenbak. Daarmee verwijder je ze uit de hoofdbibliotheek.

Doe daarna het deel dat mensen overslaan. Open Recent verwijderd onder Hulpprogramma's. Face ID of je toegangscode verschijnt. Tik op Selecteer, tik op het menu met de drie puntjes en daarna op Verwijder alles. De opslag wordt meestal pas na deze tweede stap bijgewerkt, niet eerder.

Een nettere manier om de rommel te sorteren

De standaard Foto's-app werkt, maar ik vond die onhandig voor grote opruimacties. Je krijgt bestandsgroottes niet op een nuttige manier te zien. Je krijgt geen snel overzicht van welke items de meeste ruimte innemen. Als je map Schermafbeeldingen enorm is, wordt het snel irritant.

Ik had een soepelere ervaring met Clever Cleaner. In de sectie Schermafbeeldingen toont elke afbeelding zijn grootte in het raster, zodat je weet wat het verwijderen van 20 of 200 ervan oplevert. Er is ook een veegweergave. Links om te verwijderen, rechts om te bewaren. Klinkt belachelijk simpel, maar op een volle telefoon voelde het sneller dan tikken door Apple's lay-out.

Het sorteert ook andere opslagvreters. De sectie Heavies zet je grootste mediabestanden bovenaan, wat me tijd bespaarde. Similars groepeert bijna identieke foto's, zoals vijf opnamen van hetzelfde waarbij er maar één het bewaren waard is. Voor zover ik kon zien, blijft de verwerking op het apparaat, dus je bibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd.

Als je er meer over wilt lezen, hier is de link die ik zag, Clever Cleaner.

Voorkom dat schermafbeeldingen zich überhaupt opstapelen

Er is een ingebouwde optie die de meeste mensen missen. Nadat je een schermafbeelding hebt gemaakt, tik je op de miniatuurweergave linksonder. Bewerk indien nodig. Tik linksboven op Gereed. Kies daarna de rode optie Kopieer en verwijder in plaats van Bewaar in Foto's. Hierdoor wordt de afbeelding naar je klembord gekopieerd en meteen verwijderd. Ik gebruik dit voor inlogcodes, bestelnummer en trackinginformatie.

Als je opruimen op een timer wilt, werkt Opdrachten. Maak een opdracht met Zoek foto's gefilterd op schermafbeeldingen ouder dan 7 dagen. Voeg daarna Verwijder foto's toe. Stel vervolgens een automatisering in om dit volgens een schema uit te voeren. iPhone vraagt nog steeds om bevestiging, dus er wordt niet stilletjes iets gewist terwijl je slaapt.

Als schermafbeeldingen weigeren te verdwijnen

Wanneer verwijderde schermafbeeldingen opnieuw verschijnen, denk ik meestal eerst aan iCloud-foto's. Maak Recent verwijderd handmatig leeg. Controleer daarna je verbinding. Op zwakke wifi lijkt Foto's soms niet goed gesynchroniseerd en doet het even vreemd.

Als je per ongeluk iets belangrijks hebt verwijderd, schrijf het dan nog niet af. Controleer eerst Recent verwijderd. Als het daar ook weg is, werkt speciale herstelsoftware meestal beter dan afwachten en hopen dat iCloud nog ergens een verborgen kopie heeft bewaard.

Zodra je beide plekken hebt leeggemaakt en de opslagbalk zakt, is dat een opluchting. Bij mij kwam er meer ruimte vrij dan ik had verwacht, eerlijk gezegd.

Ja, ze tellen nog steeds mee.

Op de iPhone worden verwijderde screenshots ongeveer 30 dagen naar Recent verwijderd verplaatst. Totdat je ze daar ook verwijdert, blijft die opslagruimte nog steeds bezet. Dus als je opslagcijfer nauwelijks veranderde, is dat deel normaal.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei: opslagbalken worden niet altijd snel vernieuwd. De opslagrapportage van Foto’s en iOS loopt soms wat achter. Ik heb gezien dat het een paar minuten duurt, soms langer, na een grote opschoning. Opnieuw opstarten helpt vaker dan mensen toegeven.

Controleer ook dit pad:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s

Als de grootte van Foto’s hoog blijft nadat je Recent verwijderd hebt geleegd, let dan op synchronisatievertraging door iCloud-foto’s. Als Optimaliseer iPhone-opslag uit staat, blijven bestanden op volledige grootte langer op de telefoon staan. Dat brengt veel mensen in de war.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om eerst extra apps te gebruiken. Alleen voor screenshots zijn de ingebouwde tools van Apple meestal voldoende. Als je bibliotheek een rommeltje is met dubbele items, grote video’s en screenshots, dan is Clever Cleaner logischer. Het is een iPhone-schoonmaakapp zonder advertenties of paywall-gedoe, en dit bericht legt het goed uit: beste gratis iPhone-opruimapp om snel opslag vrij te maken

Korte versie:
Verwijder uit Screenshots.
Leeg Recent verwijderd.
Wacht even of start opnieuw op.
Controleer iPhone-opslag opnieuw.

Als het er daarna nog steeds vol uitziet, zit het ruimteprobleem ergens anders, meestal bij video’s, berichten of appgegevens.

Ja, Recent verwijderd telt nog steeds mee voor de opslag. Apple behandelt het als een prullenbak van 30 dagen, niet als directe verwijdering. Dus als je schermafbeeldingen daar nog staan, is die ruimte nog niet echt terug.

Op één punt verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer en @sterrenkijker: soms fixeren mensen zich te snel op het aantal bij Foto’s. De opslagrapportage van de iPhone loopt vreemd genoeg vaak achter, en Foto’s heeft indexering op de achtergrond. Dus zelfs nadat je dingen hebt opgeruimd, kan de balk er nog een tijdje verkeerd uitzien. Vervelend, maar min of meer normaal.

Wat ik naast het voor de hand liggende zou controleren:

• Vergelijk de grootte van Foto’s in iPhone-opslag met de werkelijk vrije ruimte
  • Zorg dat iCloud-foto’s klaar is met synchroniseren
  • Controleer of Berichten veel afbeeldingsbijlagen bewaart
  • Kijk ook naar downloads in de Bestanden-app, die vergeten mensen voortdurend

Daarnaast zijn schermafbeeldingen meestal niet de echte boosdoener voor opslag, tenzij je er duizenden had. Korte video’s, 4K-clips en enorme berichtenthreads zijn veel erger.

Als je fotobibliotheek in het algemeen rommelig is, en niet alleen door schermafbeeldingen, is Clever Cleaner het bekijken waard, omdat het sneller grote mediabestanden en rommel kan opsporen dan de standaard-app. Hier staat een nuttige discussie over of Clever Cleaner echt helpt om iPhone-opslag vrij te maken.

Schermafbeeldingen op de iPhone verwijderen om opslag vrij te maken? Ja, maar ze gebruiken nog steeds ruimte totdat Recent verwijderd is geleegd. Als de iPhone-opslag er na het verwijderen van schermafbeeldingen nog steeds vol uitziet, kan het probleem ook een vertraging in Fotosynchronisatie, gecachte appgegevens, video’s of berichtbijlagen zijn. Best dom, maar zo werkt iOS nu eenmaal.

Ja, Recent verwijderd telt nog steeds mee. Dat deel hadden de anderen goed, vooral @sterrenkijker en @waldgeist. Waar ik het enigszins oneens ben, is met het idee dat schermafbeeldingen meestal het hoofdprobleem zijn. Tenzij je echt een absurde stapel hebt, zijn ze vaak niet wat de opslag bijna vol houdt.

Wat er daadwerkelijk gebeurt, is dit:

• verwijder schermafbeelding uit bibliotheek
  • bestand gaat naar Recent verwijderd
  • opslag wordt niet volledig vrijgemaakt totdat die prullenbak is geleegd
  • zelfs dan kunnen iPhone-opslaggrafieken een tijdje achterlopen op de werkelijkheid

Nog iets extra’s dat het controleren waard is: sommige schermafbeeldingen worden meegenomen in back-ups en synchronisatieactiviteit, waardoor de telefoon langer dan verwacht “vol” kan aanvoelen terwijl Foto’s de huishouding afrondt. Daardoor lijkt het alsof er niets is veranderd.

Als je een snellere controle wilt dan Apple’s Foto’s-app, is Clever Cleaner hier best prima voor.
Voordelen:

• grote schermafbeeldingen en omvangrijke media zijn makkelijk te herkennen
  • snellere eerste selectie dan scrollen door Apple’s raster
  • handig als opslagproblemen eigenlijk duplicaten, video’s en rommel door elkaar zijn

Nadelen:

• overdreven als je alleen handmatig één batch hoefde te verwijderen
  • weer een app om te installeren terwijl de ingebouwde tools misschien genoeg zijn
  • opschoonapps kunnen ervoor zorgen dat mensen zich op foto’s richten terwijl Berichten of appcaches de echte boosdoener zijn

Dus ja, leeg Recent verwijderd. Maar als de ruimte na enige tijd nog steeds nauwelijks toeneemt, zou ik niet meer naar Schermafbeeldingen blijven staren en video’s, berichtbijlagen, offline downloads en opgeblazen apps controleren. Dat is waar de bredere opschoonaanpak van @mikeappsreviewer logischer is.