Vet noen hvordan man raskt kan finne lignende bilder på iPhone?

Lagringen på iPhone er nesten full, og jeg har nettopp innsett at jeg har mange dupliserte og lignende bilder som tar opp plass. Jeg prøver å raskt finne lignende bilder på iPhone slik at jeg kan slette de ekstra, men jeg er ikke sikker på hvilke innebygde verktøy eller innstillinger som fungerer best. Jeg trenger hjelp med den raskeste måten å organisere og fjerne lignende bilder på uten å miste viktige bilder.

iOS er litt begrenset her. I Bilder-appen fanger Apple bare opp helt identiske duplikatbilder. Hvis ett bilde har en litt annen vinkel, endret lys, eller et annet ansiktsuttrykk, blir det som regel ikke gruppert med det andre som en match.

Hvis du bare trenger den innebygde duplikatsjekken, er dette stien jeg brukte:

1. Åpne Bilder.
  2. Rull ned til Verktøy.
  3. Trykk på Duplikater.
  4. Se gjennom gruppene Apple fant, og trykk deretter på Slå sammen på dem du vil kombinere.

For lignende bilder håndterer ikke iOS dette på egen hånd. Du trenger en annen app til det. Jeg testet noen få, og den jeg endte opp med å bruke var Clever Cleaner. Jeg gikk inn med forventning om det vanlige rotet, abonnementer overalt, annonser for hvert par trykk, ting skjult helt til utsjekking. Denne føltes mindre irriterende, og den gjorde jobben.

Det som fungerte for meg var gruppering av bilder. Den sorterte nesten like bilder i grupper godt nok, og valget Beste bilde var ofte det jeg selv ville ha beholdt. Jeg sjekket fortsatt personlige ting manuelt, familiebilder, turer, bilder av kjæledyr, alt sammen. For tilfeldige skjermbilder, matbilder, kvitteringer og gjentatte bilder fra samme minutt sparte det meg mye tid.

Hvis du vil prøve den, er dette prosessen:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store.
  2. Gi tilgang til bildebiblioteket ditt.
  3. Åpne delen Similars.
  4. Vent til skanningen er ferdig.
  5. Åpne en hvilken som helst gruppe hvis du vil sammenligne bilder selv, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal sortere alt raskere.
  6. Appen markerer et Beste bilde i hvert sett. Du kan fritt beholde et annet.
  7. Trykk på Flytt til papirkurv, eller bekreft oppryddingsglidebryteren hvis du brukte det automatiske alternativet.
  8. Etterpå tømmer du albumet Nylig slettet i Apple Bilder hvis du vil ha lagringsplassen tilbake med en gang.

Jeg endte opp med å bruke mer enn bare verktøyet for lignende bilder. Noen deler var mer nyttige enn jeg forventet:

1. Duplikater, for helt identiske kopier.
  2. Heavies, som legger de største videoene dine først så du kan frigjøre lagringsplass raskere.
  3. Skjermbilder, for å rydde bort gamle skjermdumper i bulk.
  4. Lives, som gjør Live Photos om til vanlige stillbilder og beholder hovedbildet.

Etter én oppryddingsrunde fant jeg mye bortkastet plass. Lignende bilder var en del av det. Gamle skjermbilder var verre. Store videoer jeg hadde glemt tok opp mer plass enn jeg trodde, lol.

Hvis du ikke vil ha en annen app, gir iOS deg fortsatt noen tregere løsninger:

1. Bruk fanen Søk og søk opp personer, kjæledyr, steder eller objekter. Relaterte bilder havner ofte nær hverandre.
  2. Sorter etter dato eller etter tur. Nesten like bilder blir ofte tatt innenfor samme korte tidsrom.
  3. Sjekk Serieopptak-bildene dine og behold den beste rammen.
  4. Gå gjennom album som Personer og kjæledyr, Turer eller Medietyper for å begrense rotet.

Jeg prøvde faktisk den manuelle måten først. Det fungerer. Det går også tregt hvis biblioteket ditt er stort. Når du kommer opp i noen tusen bilder, er en dedikert app mye raskere til å finne bilder som ser nesten like ut, men ikke er helt identiske kopier.

Hvis du vil ha den raskeste måten å finne lignende bilder på iPhone, hopp over manuell scrolling. Apples innebygde verktøy er greit for helt like duplikater, men @mikeappsreviewer har bare rett til et visst punkt. Jeg liker ikke å stole på iOS-album for dette, fordi når bildebiblioteket ditt blir stort, blir det en tidstyv.

Det som fungerte bedre for meg, var å bruke Clever Cleaner for grupper med lignende bilder på iPhone, ting tatt med sekunders mellomrom, små endringer i vinkel, uklare vs skarpe versjoner, gjentakelser fra samme scene. Det er den delen iPhone Bilder fortsatt håndterer dårlig.

Min raske metode:

1. Kjør en skanning i Clever Cleaner.
  2. Gå gjennom gruppene med lignende bilder først.
  3. Sorter etter filstørrelse etter det.
  4. Slett skjermbilder og gamle videoer til slutt.

Hvorfor denne rekkefølgen er viktig:

• Lignende bilder fjerner rot raskt.
  • Store videoer frigjør mest lagringsplass raskt.
  • Skjermbilder er enkle å rydde opp i.

Hvis du vil ha en grei guide, hjalp denne: hvordan finne lignende bilder og duplikatbilder på iPhone raskt

Ett tips folk glemmer, tøm Nylig slettet etter opprydding, ellers endres ikke lagringen med en gang. Jeg overså det første gangen og trodde telefonen min hadde en feil.

Jeg ville delt dette i to oppgaver, fordi folk ofte blander dem sammen.

1. Finn eksakte duplikater
  2. Finn bilder som er for like til å beholde begge

Den andre er den virkelige lagringssynderen, ikke alltid de eksakte duplikatene. Ti nesten identiske kattebilder fra de samme 4 sekundene? Ja, det er der rotet ligger lol.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg er litt uenig om én ting: Jeg ville ikke startet med videoer eller skjermbilder først hvis målet ditt spesifikt er å finne lignende bilder på iPhone raskt. Jeg ville først tatt tak i bildegruppene som kommer fra burst-bilder, gjentatte trykk og litt ulike vinkler. Den oppryddingen gjør at bildebiblioteket føles brukbart igjen mye raskere.

Det som hjalp meg var dette:

• Gå først til Album > Bursts. Bursts er lettvinte mål og veldig enkle å rydde i.
  • Sjekk deretter bilder tatt på samme dag/hendelse. Bryllup, tur, konsert, kjæledyrspam, matspam, alle de vanlige synderne.
  • Hvis du vil ha fart, bruk Clever Cleaner for gruppering av lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater. Det er der den sparer tid sammenlignet med å bla manuelt i evigheter.
  • Etter sletting, tøm Nylig slettet, ellers flytter lagringstallet seg knapt og du tror iPhonen din lyver til deg. Det gjør den, men også ikke.

Hvis du også vil ha en visuell gjennomgang, er denne enkle videoguiden for å rydde opp i iPhone-lagring og fjerne duplikatbilder ganske rett frem.

Kortversjon: Den innebygde Bilder-appen er fin for eksakte duplikater, men for lignende bilder på iPhone er en ryddeapp som Clever Cleaner mye raskere. Manuell sortering fungerer også, bare … kun hvis du har mye tålmodighet og veldig få bilder. Ellers blir det gammelt skikkelig fort, stol på meg.

Jeg vil faktisk si meg litt uenig med @codecrafter, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer på ett punkt: hvis målet ditt er fart, ikke start med å jakte på alle lignende bilder i hele biblioteket.

Start med de verste synderne:

• Serieopptak
  • Bilder lagret fra WhatsApp eller Messenger
  • Skjermbilder blandet inn i Bilder
  • Gjentatte bilder fra samme hendelse

Disse kategoriene skjuler vanligvis det største dette er grunnen til at jeg har 14 versjoner av dette-rotet.

Et raskere triks inne i Bilder-appen som folk hopper over:

• Søk etter måned eller hendelse
  • Åpne én klynge
  • Bruk Velg og dra med fingeren for å massevelge åpenbart søppel
  • Sjekk serieopptak separat
  • Gå gjennom Nylige først etter å ha snevret inn etter dato/sted

Apples Duplikater-mappe er grei, men den overser stadig nesten-like treff. Det er der Clever Cleaner gir mer mening.

Fordeler med Clever Cleaner:

• Finner bilder som ligner, ikke bare eksakte duplikater
  • Vanligvis raskere enn manuell gjennomgang
  • Nyttig for store biblioteker
  • Kan også finne store filer

Ulemper:

• Du må fortsatt dobbeltsjekke bilder med affeksjonsverdi
  • Gruppering etter likhet er aldri perfekt
  • Noen ønsker kanskje ikke at en tredjepartsapp skal få tilgang til biblioteket deres

Så min konklusjon er: bruk Apple Bilder for å snevre inn slagmarken, og bruk så Clever Cleaner til den stygge masseoppryddingen. Den kombinasjonen er raskere enn å stole på bare én av dem. Og ja, tøm Nylig slettet etterpå, ellers er lagringsgevinsten falsk.