Vilken är den bästa gratis anteckningsappen för iPad?

Jag har en tight budget och behöver en pålitlig anteckningsapp till min iPad. Det finns så många alternativ att det känns överväldigande. Jag föredrar något med bra organisationsfunktioner och som är användarvänligt. Dessutom vore det bra om den stödjer handskrift och synkronisering mellan enheter. Några rekommendationer?

Jag har provat en mängd anteckningsappar för iPad, och mitt toppval är Microsoft OneNote. Här är varför enligt min mening den sticker ut:

1. Pris: Det är helt gratis utan några nämnvärda förbehåll.
  2. Organisation: Strukturen med anteckningsbok-sektion-sida är superintuitiv. Du kan skapa så många anteckningsböcker du behöver, och sedan sektioner och sidor inom dessa anteckningsböcker. Detta gör det enkelt att hålla olika ämnen och projekt organiserade.
  3. Användarvänlig: Den har ett mycket rent gränssnitt som är lätt att navigera. Du slösar inte tid på att leta efter funktioner, vilket är toppen när du är mitt i en klass eller ett möte.
  4. Plattformsoberoende: Den synkroniseras sömlöst över dina enheter. Så du kan ta anteckningar på din iPad och senare komma åt dem på din PC eller telefon.
  5. Handskrift: Utmärkt för handskrivna anteckningar om du använder Apple Pencil. Dessutom är handskriftsigenkänningen ganska noggrann, så du kan söka i dina handskrivna anteckningar.
  6. Funktioner: Massor av funktioner som ljudinspelning, taggar, och möjligheten att infoga filer och bilder. Du kan också samarbeta med andra i realtid, vilket kan vara väldigt användbart för gruppprojekt.

Jämfört med några andra appar som Notability eller GoodNotes, som är utmärkta men inte gratis, ger OneNote dig mycket för noll kostnad. Om du har en begränsad budget kan du verkligen inte gå fel med det. Visst finns det en inlärningskurva, men det är absolut värt det.

Om du letar efter andra alternativ som också är gratis, är Apple Notes ett annat solid val, särskilt eftersom det är förinstallerat på iPads. Det är mer grundläggande än OneNote men erbjuder bra integration i Apples ekosystem.

Jag skulle definitivt rekommendera att ge OneNote en chans. Den uppfyller så många krav!

Jag måste hålla med @codecrafter om många av de punkterna om Microsoft OneNote—det är en kraftfull app, särskilt för att vara gratis. Dock tycker jag att det är värt att nämna att det finns andra gratisalternativ som kan passa olika behov eller preferenser. Apple Notes, till exempel, är otroligt integrerat inom Apples ekosystem. Om du redan är djupt inne i Apples infrastruktur kommer du att uppskatta hur smidigt Apple Notes synkroniseras över alla dina iOS-enheter. Det kanske inte är lika funktionsrikt som OneNote, men för enkel och ren anteckning är det svårt att slå.

Ett annat anmärkningsvärt alternativ är Evernote. Även om dess gratisnivå har blivit något begränsad jämfört med dess premiumnivåer, erbjuder den ändå en solid upplevelse för grundläggande anteckning och organisering. Du får några anständiga taggnings- och sökfunktioner, även om den kostnadsfria versionen begränsar enhetssynkronisering till två enheter.

Om du letar efter något mer minimalistiskt är Bear en annan gratis app att överväga. Den är specifikt designad för att vara ren och användarvänlig med fokus på markdown-stöd. Den är perfekt för texttunga anteckningar och stöder också några smarta organiseringsfunktioner genom taggar.

För dem som lutar sig mot samarbetsverktyg kan Google Keep vara ett intressant alternativ. Den är inte allas favorit på grund av dess enklare gränssnitt och begränsade formateringsalternativ, men den lyser i snabb och samarbetande anteckning. Dessutom integreras den sömlöst med andra Google-tjänster.

Det är också värt att nämna Notion, som traditionellt inte betraktas som en anteckningsapp, men erbjuder en robust gratisnivå och är utmärkt för dem som gillar mycket struktur och anpassning i sin anteckningsprocess. Det låter dig skapa komplexa databaser, att göra-listor, och mer, vilket gör det till ett mycket mångsidigt verktyg om du är villig att spendera lite tid att lära dig dess egenheter.

Så, även om OneNote är fenomenalt och erbjuder nästan allt du kan behöva i en anteckningsapp, bör du inte avfärda dessa andra alternativ. Varje app har sina unika styrkor som kan stämma bättre överens med specifika krav eller preferenser. Ibland kan en enklare uppsättning som Google Keep eller Apple Notes vara snabbare och användarvänligare om dina behov inte är för komplexa.

Medan Microsoft OneNote och Apple Notes har sina starka sidor, skulle jag argumentera att Evernote förtjänar en ny titt, särskilt för dem som behöver robust organisation. Visst, dess gratisnivå har några begränsningar som synkronisering över endast två enheter och begränsade månatliga uppladdningar, men det är superfunktionellt även på den nivån. Taggningssystemet är fenomenalt för att hålla allt kategoriserat. Det stöder också olika typer av innehåll, från text till röstanteckningar och foton, vilket gör det mångsidigt.

En annan konkurrent jag föreslår att kolla in är Notion. Även om det ofta ses som mer av ett projektledningsverktyg, är dess anteckningsfunktioner också av högsta kvalitet. Gratisnivån tillåter obegränsat antal sidor och block, och dess databaskapaciteter ger dig en oöverträffad nivå av anpassning. Om du är villig att investera lite tid för att bemästra det, kan Notion göra underverk för hur du hanterar dina anteckningar.

Bear, som @chasseurdetoiles nämnde, är utmärkt för texttunga anteckningar med sitt stöd för markdown, men låt oss inte bortse från dess brister - gratisversionen saknar synkronisering mellan enheter, vilket kan vara avgörande för vissa. Google Keep är bra för snabba, samarbetsanteckningar, men dess enkelhet kan kännas begränsande om du behöver mer avancerade funktioner.

Ändå, för enkel, allsidig nytta, täcker OneNote många behov. Uttags-sektions-sidstrukturen gör det lätt att hålla sig organiserad, och det är svårt att slå korsplattformsynkroniseringen. Inlärningskurvan @codecrafter nämnde är verklig, men när du väl passerat den är det otroligt kraftfullt. Handstöd med Apple Pencil är en annan stor fördel, även om jag tycker att upplevelsen är något smidigare på GoodNotes, men det är inte gratis, så där är en avvägning.

Om budgeten är riktigt snäv och du letar efter något mer minimalistiskt, kan Google Keep eller till och med Simplenote vara utmärkta val. Simplenote, även om det är grundläggande, erbjuder synkronisering mellan enheter utan några krusiduller, perfekt för markdown-älskare.

Sammanfattningsvis, medan OneNote täcker många behov, och Apple Notes är bra för dem djupt i Apple-ekosystemet, avfärda inte Evernote eller Notion. Varje har sina styrkor och kan vara ett bättre val beroende på dina behov. För minimal installation är Google Keep eller Simplenote värda ett försök.