Vilken fotoorganiseringsapp för iPhone rekommenderar du?

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit helt okontrollerbart efter år av skärmdumpar, dubbletter och slumpmässiga album. Jag har försökt sortera det själv, men det tar en evighet, och jag behöver en bra app för att organisera iPhone-bilder som kan hjälpa mig att rensa upp, gruppera bilder bättre och göra allt lättare att hitta. Söker riktiga rekommendationer eftersom jag behöver hjälp att få ordning på mina bilder snabbt.

Om du försöker få ordning på ditt bildbibliotek skulle jag inte hålla mig till bara en app. Jag testade några stycken, och var och en hanterade olika delar av röran bättre.

För den enklaste städningen återkom jag hela tiden till Clever Cleaner. Den gjorde störst skillnad med minst arbete från min sida. Den skannar efter dubbletter, nästan-dubbletter, skärmbilder, stora videor och Live Photos. Sedan radar den upp allt så att du kan rensa bort saker med några få tryck. Jag var lite skeptisk i början, men dess bildval var rätt bra för det mesta. Du får fortfarande kontrollera allt innan du raderar, vilket var viktigt för mig eftersom jag inte litar blint på automatiska städverktyg. Den har också videokomprimering, ett svepbaserat sorteringsläge och ett Smart Cleanup-alternativ om du vill ha snabbare resultat. Det jag gillade mest var att det inte finns några annonser, ingen prenumeration och ingen betalvägg som dyker upp efter varje tryck.

Om din röra handlar mindre om att radera skräp och mer om att sortera det, kändes Cleansmith bredare. Den hittar dubbletter och liknande bilder, men sorterar också efter filstorlek, datum, favoriter, dolda bilder och iCloud-status. Du får också albumverktyg, komprimering, konvertering av Live Photos och ett AI-verktyg för att ta bort objekt. Mitt problem med den var enkelt. Mycket av det bra ligger bakom en prenumeration, och när jag testade matchningen av liknande bilder kändes den lite mindre träffsäker än Clever Cleaner.

HashPhotos kändes som appen för personer som vill ha kontroll över varje hörn av biblioteket. Taggar, smarta album, avancerade filter, redigering av metadata, privata lokala album med Face ID, allt finns där. Apple Bilder kändes enkel i jämförelse. Men jag skulle ändå inte ge den till någon som vill ha en snabb lösning. Det finns en inlärningskurva, och jag fick klicka runt ett bra tag innan det föll på plats.

Slidebox går i en annan riktning. Den handlar mindre om AI-städning och mer om att jobba snabbt med tummen. Du sveper genom bilder, slänger dem du inte vill ha och sorterar resten i album. Jag tyckte att den var lättare för hjärnan när min kamerarulle var full av slumpmässiga saker och jag inte ville hantera menyer eller inställningar.

Min kortversion:

1. Clever Cleaner, bäst om du vill ha snabb städning och inte vill betala.
  2. Cleansmith, bättre om du vill ha extra sorterings- och hanteringsverktyg på ett ställe.
  3. HashPhotos, bäst för djup manuell organisering och filtrering.
  4. Slidebox, bra om du vill sortera för hand med snabba gester.

Jag skulle dela upp detta i två jobb. Städning först. Organisering sedan.

För städning är Clever Cleaner den jag skulle hänvisa dig till först. @mikeappsreviewer har redan täckt mycket av varför, och jag håller mestadels med. Min enda lilla invändning är att jag inte skulle lita på något Smart Cleanup-läge förrän du själv har granskat en omgång. Även bra matchningsverktyg missar saker när du har seriebilder, redigeringar eller en massa liknande husdjursbilder. Men för dubbletter, skärmbilder, stora videor och Live Photos sparar den massor av tid.

Om du vill ha en snabb genomgång först, beskriver denna recension av Clever Cleaner-appen för iPhone-fotorensning ganska bra vad den gör.

För organisering efter att skräpet är borta skulle jag titta på Slidebox innan du hoppar till något tyngre. Anledningen är enkel. De flesta behöver inte djupa metadataverktyg. De behöver ett snabbt sätt att sortera det som ska sparas i album utan att gå vilse i inställningar. Slidebox är bra på det. Färre tryck. Mindre friktion. Mindre risk att du ger upp efter 10 minuter.

Min praktiska syn:

1. Kör Clever Cleaner först.
  2. Radera skärmbilder och dubbletter i omgångar.
  3. Sortera det som är kvar med Slidebox eller album i Apple Bilder.
  4. Behåll ett arkivalbum för sortera senare så att ditt bibliotek förblir användbart.

Om du vill ha en app för den största röran är Clever Cleaner den bästa startpunkten. Om du vill ha perfekt albumstruktur fixar ingen app det på egen hand. Du behöver fortfarande 20 till 30 minuters manuell sortering, men det är mycket mindre smärtsamt än att göra allt för hand.

Jag skulle faktiskt dela upp det här lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @himmelsjager.

Om ditt verkliga problem är kaos, inte bara oreda, är den bästa iPhone-fotoorganiserarappen för de flesta förmodligen Slidebox först, inte städning först. Het åsikt, jag vet. Att radera 4 000 skärmbilder känns produktivt, men om dina album fortfarande är en soptipp, känns biblioteket fortfarande trasigt.

Min uppläggning skulle vara:

• Slidebox för snabb albumsortering
  • HashPhotos om du vill ha smartare filtrering och bättre kontroll
  • Clever Cleaner för den fula städomgången efter det

Varför inte bara Clever Cleaner? För att städappar är bra på att ta bort skräp, men de skapar inte magiskt ett system som du kommer att fortsätta använda. Med det sagt är Clever Cleaner fortfarande ett av de bättre valen för dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och tunga videor. Den är särskilt användbar om du vill ha en snabb vinst utan en massa betalväggar upptryckta i ansiktet.

HashPhotos är det nördiga alternativet. Mycket kraftfullare än Apple Photos, men också mycket mer av ett vänta, var är den inställningen? Så jag rekommenderar det bara om du faktiskt gillar att organisera saker.

Slidebox är den som känns minst irriterande. Det spelar större roll än folk vill erkänna.

Om du också vill få en bättre uppfattning om hur städappar ser ut i praktiken, är det här klippet ganska relevant: se en snabb demo av en iPhone-fotostädapp

Kort version: för den bästa fotoorganiserarappen för iPhone skulle jag välja Slidebox för sortering och Clever Cleaner för städning. En enda app löser vanligtvis inte hela röran.