Mijn iPhone heeft veel vrije opslagruimte, maar hij is de laatste tijd erg traag. Apps doen er eeuwig over om te openen, scrollen hapert en zelfs eenvoudige taken voelen vertraagd aan. Ik probeer uit te zoeken wat de vertraging nog meer kan veroorzaken en wat ik kan doen om het op te lossen.
Als je iOS 26 een dag of twee geleden hebt geïnstalleerd, zou ik nog niet in paniek raken. Meteen na een grote update begint de telefoon meestal op de achtergrond met een hoop opschoon- en heropbouwwerk. Die van mij deed dat ook. Foto’s werden opnieuw geïndexeerd, appgegevens werden opnieuw opgebouwd, systeembestanden werden herschikt en de hele telefoon voelde een tijdje vreemd zwaar aan. Zelfs typen had vertraging. Ik heb hem twee nachten aan de lader op wifi laten liggen, en rond dag drie voelde het al een stuk beter.
Als je al meer dan een week verder bent en hij nog steeds traag aanvoelt, dan zou ik inderdaad andere dingen gaan controleren.
De eerste plek waar ik zou kijken is opslagruimte. Veel mensen zien een paar GB vrij en denken dat het prima is. iOS lijkt er niet van te houden om te dicht op de limiet te draaien. Voor zover ik heb gezien, wil je ongeveer 10 tot 20 procent van je opslag vrij hebben. Als je daaronder komt, begint de telefoon moeite te krijgen met tijdelijke bestanden, starten apps langzamer op, haperen animaties en duiken er willekeurige crashes op. Dus zelfs als je niet helemaal vol zit, kan het systeem nog steeds te weinig ruimte hebben om goed te ademen.
Voor de meeste mensen zijn foto’s en video’s het grootste probleem. Bij mij waren ze dat ook. Handmatig opruimen was ellendig, dus uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken. Wat ik fijn vond, was hoe direct het werkte. Geen advertenties, geen betaalmuur die basisgebruik blokkeert. De sectie Similars groepeerde die bijna identieke foto’s waarbij je zes opnamen had gemaakt en er maar één echt belangrijk was. De sectie Heavies was voor mij nog nuttiger, omdat die de bibliotheek op bestandsgrootte sorteerde en liet zien welke enorme videoclips en schermopnames als eerste ruimte opslokten. De app liet ook de groottes van screenshots zien vóór het verwijderen, wat me wat giswerk bespaarde. De app verwerkt alles op het apparaat, dus je spullen worden niet ergens geüpload. Nadat ik een paar GB had vrijgemaakt, voelde de telefoon niet meer zo log aan. Geen magie, maar wel merkbaar.
De batterijconditie is ook belangrijk, meer dan veel mensen verwachten. Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, kan iPhone-prestatiebeheer ingrijpen en de processor vertragen om uitschakelingen te voorkomen. Ik heb telefoons softwarematig traag zien aanvoelen terwijl het echte probleem de batterij was. Als die van jou onder de 80 procent zit, is een batterijvervanging vaak een betere oplossing dan urenlang instellingen nalopen.
Dingen die ik daarna zou proberen, in deze volgorde:
-
Werk elke app bij
Open de App Store en tik op Werk alles bij. Na een grote iOS-release werken sommige apps slecht totdat hun ontwikkelaars een patch uitbrengen. Ik heb meegemaakt dat één verouderde app de hele telefoon vertraagde. -
Beperk Ververs op achtergrond
Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Zet het uit voor apps die niet de hele dag door bijgewerkt hoeven te worden. Dit hielp op mijn oudere iPhone meer dan ik had verwacht. -
Zet Verminder beweging aan
Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Verminder beweging. Dit maakt de processor niet sneller, maar het laat de telefoon wel vloeiender aanvoelen doordat animaties worden verwijderd, die op oudere hardware vaak schokkerig ogen. -
Controleer Energiebesparingsmodus
Als je Energiebesparingsmodus altijd aan hebt staan, zet hem dan uit en test opnieuw. Die verlaagt de prestaties om batterij te sparen, dus de telefoon kan tijdens normaal gebruik traag aanvoelen. -
Start hem af en toe opnieuw op
Ik ben de mijne ongeveer één keer per week opnieuw gaan opstarten. Dat ruimde tijdelijke rommel op en loste die vertragingen op die er langzaam insluipen zonder dat je het merkt.
Als niets hiervan na een volle week iets verandert, zou ik probeer alle instellingen te resetten. Je vindt dat onder Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in. Dit wist je apps of foto’s niet. Het zet systeeminstellingen, netwerkinstellingen, weergavevoorkeuren en andere configuratiegegevens terug. Soms laat een update ergens een kapotte instelling achter, en dit ruimt dat op zonder meteen alles plat te gooien.
Kort gezegd: als het pas een paar dagen geleden is, geef het tijd. Als het langer duurt, controleer dan eerst de vrije opslagruimte, de grootte van je fotobibliotheek, de batterijconditie, app-updates en achtergrondinstellingen. In die volgorde vond ik het probleem bij de mijne.
Opslag is maar één onderdeel ervan. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het deel over vertraging na een update, maar ik geloof niet helemaal dat vrije ruimte voor de meeste mensen de hoofdschuldige is. Als je iPhone nog genoeg ruimte over heeft, zou ik eerst kijken naar hitte, batterijslijtage en slechte apps.
Een paar controles die ik zou doen:
-
Let op de temperatuur.
Als de telefoon warm aanvoelt bij simpele dingen, zal iOS de chip expres vertragen. De helderheid gaat dan ook omlaag. Dit gebeurt vaak bij zwak mobiel signaal, gebruik van gps, video-apps en opladen. Test de prestaties nadat de telefoon is afgekoeld. -
Controleer Analytics-gegevens.
Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens.
Als je steeds dezelfde appnaam terugziet in crashlogboeken of panic-logboeken, dan is die app het probleem. Verwijder hem, herstart en installeer hem later opnieuw. Ik heb ooit een trage iPhone opgelost omdat één shopping-app steeds op de achtergrond vastliep. Stom, maar ja. -
Kijk naar je signaal.
Slecht mobiel signaal vreet stroom en houdt de radio’s continu bezig. Telefoons in gebieden met zwakke 5G voelen vaak slechter aan dan op stabiele LTE. Probeer 5G Auto eens een dag op LTE te zetten en kijk of de vertraging afneemt. -
Safari wordt rommelig.
Als Safari traag is, wis dan websitegegevens. Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Tabbladen met sites vol media vreten RAM en laten oudere iPhones haperig aanvoelen. -
Widgets en Live Activities.
Te veel widgets op het vergrendelscherm, widgets op het beginscherm en sport- of bezorg-Live Activities zorgen voor een constante verversingsbelasting. Verwijder degene die je niet nodig hebt. Mensen kijken hier heel vaak overheen. -
Mail-instellingen.
Push-e-mail op meerdere accounts blijft de hele dag van alles ophalen. Zet Fetch op 15 minuten of handmatig voor accounts die je niet direct nodig hebt. -
Toegankelijkheidsinstellingen.
Schakel Geluidsherkenning uit als je dat hebt ingeschakeld. Apple merkt zelf ook op dat dit de prestaties op sommige iPhones beïnvloedt.
Als je fotobibliotheek enorm groot is, helpt opruimen nog steeds. Clever Cleaner is prima om dubbele foto’s en enorme video’s op te sporen. Deze review van Fossbytes legt uit waarom het nuttig is voor het opschonen van een iPhone-fotobibliotheek: Fossbytes-review van Clever Cleaner voor iPhone-opruiming.
Als de vertraging ook systeemapps treft, en niet maar één app, dan zou ik eerst kijken naar batterijconditie en thermische throttling. Dat is meestal het verborgen probleem.
Opslag is slechts één stukje van de puzzel. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik zou eerst een andere invalshoek kiezen: RAM-druk en systeembelasting, niet alleen vrije ruimte.
Een paar dingen kunnen een iPhone traag laten aanvoelen, zelfs als er nog veel opslagruimte vrij is:
-
Te veel apps die in onderbroken toestand blijven staan
iOS is goed in geheugenbeheer, maar sommige apps zijn echte veelvraten. Sociale media, kaarten, shoppen, videobewerkers en browsertabbladen kunnen veel RAM opslokken en het wisselen tussen apps / scrollen stroperig laten aanvoelen. -
VPN’s, advertentieblokkers, toetsenborden en profielrommel
Toetsenborden van derden, altijd ingeschakelde VPN’s, DNS-/adblock-apps en oude configuratieprofielen kunnen netwerken en typen op vreemde manieren vertragen. Als de vertraging optreedt bij het laden van apps of webpagina’s, is dit het controleren waard. -
Fotobewerking op de achtergrond
Niet alleen na iOS-updates. Als je onlangs iCloud-foto’s hebt ingeschakeld, originelen hebt gedownload, een reservekopie hebt teruggezet of een enorme hoeveelheid foto’s/video’s hebt geïmporteerd, kan de Foto’s-app dagenlang op de achtergrond bezig zijn. -
Bijna volle iCloud, niet alleen iPhone-opslag
Deze wordt vaak genegeerd. Wanneer iCloud vol zit, wordt synchroniseren rommelig. Foto’s, Berichten, reservekopieën, Notities, dat alles kan voortdurend vastlopen en opnieuw proberen. Het verschijnt niet altijd als een opslagprobleem op de telefoon zelf. -
Een slechte widgetstapel of app-extensie
Widgets lijken onschuldig totdat er één raar gaat doen. Hetzelfde geldt voor deelbladextensies. Als de telefoon vooral vertraagt op het beginscherm, bij zoeken of in het deelmenu, zou ik daar beginnen.
Dingen die ik zou proberen die anders zijn dan de gebruikelijke checklist:
-
Schakel widgets een dag uit
Verwijder de meeste widgets van het beginscherm en vergrendelscherm. Echt, test het. Sommige zijn vreemd zwaar. -
Schakel iCloud-synchronisatie voor één grote categorie tijdelijk uit
Foto’s of Berichten, gewoon als test. Als de prestaties verbeteren, heb je de boosdoener gevonden. -
Verwijder elke VPN, schoonmaakachtige netwerk-app of aangepast toetsenbord die je niet vertrouwt
Sommige zijn stiekem verschrikkelijk. -
Controleer vrije iCloud-ruimte
Instellingen > [jouw naam] > iCloud. -
Forceer een schone Safari-test
Open alleen een privétabblad, zonder contentblockers, en vergelijk. Als Safari ineens vlot aanvoelt, maken extensies of opgehoopte rommel er deel van uit.
Als je bibliotheek enorm is, denk ik wel dat Clever Cleaner nuttig is, vooral voor het wissen van dubbele foto’s en gigantische video’s zonder eindeloos te hoeven zoeken. Deze review van de Clever Cleaner iPhone-app voor het vrijmaken van foto- en videoruimte geeft een redelijk overzicht.
Eerlijk gezegd, als de vertraging systeembreed is in elke app, zou ik eerder denken aan batterij, hitte, RAM-vretende apps of synchronisatieactiviteit voordat ik alleen opslag de schuld geef. Dat ik heb genoeg ruimte-gevoel is echt. iPhones kunnen nog steeds stroperig werken door heel andere redenen.