Waarom wordt mijn externe harde schijf niet gekoppeld op mijn Mac?

Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, terwijl die eerder prima werkte. Hij krijgt stroom, maar ik kan niet bij mijn bestanden en Schijfhulpprogramma helpt niet echt. Ik maak me zorgen dat dit kan wijzen op een defecte schijf of mogelijk gegevensverlies, dus ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik hierna moet controleren en of ik me zorgen moet maken.

Ik had dit een tijd geleden op mijn Mac, sloot een externe schijf aan en kreeg niets. Geen Finder-pictogram. Geen volume op het bureaublad. Helemaal stil. Dat voelt snel slecht, maar ik heb geleerd om stilte niet als een overlijdensbericht te zien. Vaak is de schijf er nog wel, maar communiceren macOS en de schijf gewoon niet goed met elkaar.

Het eerste wat ik controleer is het domme spul, want juist dat blijkt steeds weer de oorzaak. Als je schijf via een hub is aangesloten, haal de hub ertussenuit en sluit hem rechtstreeks op de Mac aan. Vooral oudere draagbare HDD’s kunnen kieskeurig zijn met voeding. Ik wissel ook de kabel om en probeer een andere poort. Ik heb ooit bijna twee uur verspild aan een defecte schijf en de oorzaak was een slechte USB-C-kabel met een minuscuul defect vanbinnen. Als het ledlampje van de schijf aangaat, of je voelt de schijf draaien of trillen, betekent dat meestal dat hij stroom krijgt, en dat is beter dan een volledig levenloze steen.

Daarna kijk ik in Finder voordat ik reparatietools aanraak. macOS koppelt de schijf soms wel aan, maar verbergt hem uit beeld. Open Finder, dan Instellingen, of Voorkeuren op oudere macOS-versies. Zorg onder Algemeen dat Externe schijven is ingeschakeld. Controleer daarna het tabblad Navigatiekolom en zorg dat externe schijven daar ook zijn toegestaan. Ik weet het, het klinkt te simpel. Toch de moeite waard om te controleren. Ik heb mensen dit zien missen.

Als de Finder-instellingen er goed uitzien en de schijf nog steeds niet verschijnt, ga dan naar Schijfhulpprogramma. Dit is het moment waarop ik vertraag. Als de bestanden belangrijk zijn, ga dan niet zomaar willekeurige reparatie-opties aanklikken. Ik heb mensen meteen naar EHBO zien gaan of, erger nog, Wissen, en zo een herstelbare puinhoop veranderd zien worden in een gewiste schijf. Wanneer een schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet kan worden gekoppeld, ga ik meestal uit van schade aan het bestandssysteem vóór volledige hardware-uitval.

Op dit punt probeer ik eerst de gegevens eraf te halen. Die volgorde is belangrijk. macOS is streng met aankoppelen. Een klein probleem met het bestandssysteem is al genoeg om het op te geven. Hersteltools vertrouwen niet op hetzelfde aankoppelproces; ze lezen de schijf op een lager niveau en halen bestanden direct uit de sectoren.

Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill voor dit soort gevallen. Het kan beter omgaan met niet-aangekoppelde, beschadigde en niet-geïnitialiseerde schijven dan Finder. Bij een goede scan heb ik gezien dat het het grootste deel van de mapstructuur opnieuw opbouwt en bestanden op hun plek toont in plaats van overal onzinbestandsnamen neer te gooien. De byte-voor-byte-back-upfunctie is het onderdeel dat ik als eerste zou gebruiken als de schijf instabiel lijkt. Je maakt een image van de schijf en scant vervolgens de image in plaats van de oorspronkelijke hardware steeds opnieuw te belasten. Veiligere zet. Ik controleer ook voorbeelden voordat ik iets groots herstel, want voorbeelden laten je snel zien of de bestanden intact zijn of half kapot. Zodra de gegevens zijn gekopieerd, ga ik pas met reparaties aan de slag.

Als je bestanden al veilig zijn, of je geeft er niet om, zou ik doorgaan naar zwaardere oplossingen.

1. Open Terminal en voer sudo pkill -f fsck uit

Soms start macOS een achtergrondcontrole van de schijf na een onveilige ontkoppeling. Dat fsck-proces hoort te helpen, maar ik heb gezien dat het vastloopt en verhindert dat de schijf wordt aangekoppeld. Het stoppen ervan heeft ervoor gezorgd dat een schijf bij mij meteen verscheen. Voelt een beetje rommelig, maar het werkt vaak genoeg om te onthouden.

1. Reset hardware-instellingen op laag niveau als je een Intel-Mac gebruikt

Voor Intel-Macs zou ik een NVRAM-reset of SMC-reset proberen. Vreemd USB-gedrag is soms terug te voeren op systeeminstellingen op dat niveau. Op Apple Silicon zou ik er niet te veel over nadenken. Een gewone herstart lost veel van dit soort dingen op.

1. Formatteer de schijf opnieuw als herstel klaar is en niets anders heeft gewerkt

Terug in Schijfhulpprogramma klik je op Toon alle apparaten zodat je de fysieke schijf ziet, niet alleen het volume eronder. Selecteer de daadwerkelijke schijf en klik op Wis. Kies APFS als de schijf binnen de Mac-wereld blijft. Kies exFAT als je bestanden tussen macOS en Windows verplaatst. Dit wist de schijf en schrijft een nieuw bestandssysteem. Als het probleem corruptie was, lost dit het vaak op. Als het na een schone formattering nog steeds mislukt, zou ik hardware gaan vermoeden.

Mijn regel is simpel. Sla de gegevens eerst op. Repareer later. Schijven zijn vervangbaar. Bestanden niet. Als de schijf nog tekenen van leven vertoont, zou ik herstel proberen met Disk Drill voordat ik iets destructiefs doe. Die volgorde heeft me meer dan eens gered.

Stroom maar niet koppelen betekent niet altijd dat de schijf dood is. Het betekent vaak dat macOS de hardware ziet, maar faalt op het bestandssysteemniveau.

Ik zou eerst Systeeminformatie controleren, niet Finder of Schijfhulpprogramma. Apple-menu, Over deze Mac, Systeemoverzicht, daarna USB of Thunderbolt. Als de schijf daar verschijnt met een modelnummer en capaciteit, leeft de poortbrug. Als dat niet zo is, zou ik eerder de behuizing, adapterprint of kabelverbinding verdenken dan de schijf zelf.

Met één punt ben ik het niet eens met @mikeappsreviewer, ik zou niet beginnen met het beëindigen van fsck tenzij je al weet dat het vastzit. Beter is om eerst te bevestigen wat macOS ziet.

Open Terminal en voer uit:
diskutil list

Als je externe schijf verschijnt als iets als /dev/disk2, voer dan uit:
diskutil info /dev/disk2

Zoek naar:
Mounted: No
File System Personality
S.M.A.R.T. status, indien weergegeven
Read-Only Media: Yes or No

Als de schijf verschijnt maar het volume niet wil koppelen, probeer dan:
diskutil mountDisk /dev/disk2

Als macOS een foutmelding geeft zoals ‘wrong fs type’ of ‘invalid b-tree node size’, heb je te maken met schade aan het bestandssysteem, niet met volledige uitval. Stop op dat punt met het forceren van koppelingen.

Controleer ook of de behuizing het probleem is. Haal de schijf alleen uit de USB-behuizing als het een standaard SATA-schijf is en je weet wat je doet. Ik heb gezien dat de USB-SATA-brug faalde terwijl de kale schijf in orde was. Zet hem in een nieuwe behuizing of SATA-dock en hij verschijnt meteen.

Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een kloon of scan met Disk Drill voordat je reparatiepogingen doet. Disk Drill is een van de betere Mac-opties voor een externe harde schijf die in diskutil verschijnt maar niet wil koppelen. Een betere zet dan steeds opnieuw in Schijfhulpprogramma prikken.

Als je een stapsgewijze visuele uitleg wilt, laat deze videogids over een Mac externe harde schijf die niet koppelt de oplossingen duidelijk zien.

Als de schijf klikt, uitspint, uit diskutil verdwijnt, of de Mac laat vastlopen wanneer hij wordt aangesloten, dan zou ik aan hardwarefalen gaan denken. Stop in dat stadium met hem steeds opnieuw te testen.

Stroom maar geen koppeling betekent niet automatisch dat de schijf dood is. Soms is de schijf prima en is het juist het bestandssysteem, de behuizingsprint, of macOS dat weigert een vervuild volume te koppelen.

Ik zou een paar controles toevoegen waar @mikeappsreviewer en @waldgeist niet echt op ingingen:

• Probeer het op een andere Mac of zelfs een Windows-pc. Als een andere machine hem ziet, zegt dat snel veel.
  • Als hij daar koppelt, kopieer de gegevens er dan meteen af en stop met troubleshooten op de eerste Mac.
  • Open in Console.app de schijf en bekijk de live logs terwijl je hem aansluit. Soms zie je meldingen zoals I/O-fouten, bridge reset-fouten, of “media not present”, wat meer wijst op hardware of de behuizing dan op het bestandssysteem.
  • Als het een oudere draaiende HDD is, luister dan goed. Herhaalde klikgeluiden, spin-up/spin-down-lussen, of lange pauzes zijn slechte signalen.

Ik zou er ook niet van uitgaan dat Disk Utility “First Aid” onschadelijk is. Soms helpt het, soms maakt het een rommelig bestandssysteem alleen nog rommeliger. Als de bestanden belangrijk zijn, is eerst herstel nog steeds de slimmere zet. Disk Drill is prima voor herstel van een externe harde schijf op Mac wanneer de schijf zichtbaar is maar niet wil koppelen, vooral als je eerst wilt scannen voordat je iets destructiefs doet.

Nog een invalshoek: machtigingen en versleuteling. Als het een APFS- of HFS±schijf is die versleuteld was, kan macOS de container wel zien maar hem niet goed ontgrendelen. Hetzelfde geldt als de schijf voor het laatst is gebruikt op een andere macOS-versie en in een vreemde toestand is achtergelaten.

Als de schijf verschijnt, verdwijnt, Finder laat vastlopen, of strandballen veroorzaakt, stop dan met hem steeds opnieuw aansluiten. Dat is het punt waarop “laat ik nog één ding testen” verandert in “mooi, nu is het erger.”

Ook, als je extra leesvoer wilt, behandelt dit meer oplossingen voor een externe harde schijf die niet koppelt op Mac best goed.

Eén invalshoek die ontbreekt bij @waldgeist, @nachtdromer en @mikeappsreviewer is stroomonderhandeling. Een schijf kan oplichten en toch nog steeds niet genoeg stabiele stroom krijgen om gegevens correct te initialiseren, vooral 2,5-inch HDD’s op busvoeding. Als deze een optionele voedingsadapter heeft, gebruik die dan. Als deze een Y-kabel gebruikt, is dat ook van belang.

Ik zou dit ook in Terminal controleren:

log stream --predicate 'process == 'kernel' --info

Sluit daarna de schijf aan. Mogelijk zie je time-out-, uitwerp- of USB-resetmeldingen die Schijfhulpprogramma verbergt.

Nog iets: als de behuizing alleen USB ondersteunt, maar de kale schijf gezond is, wordt SMART vaak niet correct doorgegeven. Dus “geen SMART weergegeven” is geen bewijs in welke richting dan ook.

Ik ben het er enigszins mee oneens om te vroeg naar reparatielogica te springen. Als de schijf nieuwe geluiden maakt of slechts af en toe wordt aangekoppeld, maak er dan eerst een image van. Disk Drill is daar nuttig voor.

Voordelen van Disk Drill: goed in het zien van niet-aangekoppelde volumes, byte-voor-byte-back-up, Mac-vriendelijke interface.
Nadelen van Disk Drill: diepere scans kunnen traag zijn, succes van voorbeeld/herstel hangt af van bestandssysteembeschadiging, geen wondermiddel voor defecte hardware.

Als de schijf ergens alleen-lezen wordt aangekoppeld, is dat eigenlijk goed nieuws. Kopieer eerst, diagnoseer later.