Mijn iPhone-fotobibliotheek is na jaren van screenshots, duplicaten en willekeurige albums volledig uit de hand gelopen. Ik heb geprobeerd het zelf te sorteren, maar het duurt eeuwig, en ik heb een goede app nodig om iPhone-foto’s te organiseren die me kan helpen op te ruimen, foto’s beter te groeperen en alles makkelijker terug te vinden. Op zoek naar echte aanbevelingen, want ik heb hulp nodig om mijn foto’s snel te organiseren.
Als je probeert je fotobibliotheek weer onder controle te krijgen, zou ik niet bij één app blijven. Ik heb er een paar geprobeerd, en elke app pakte een ander deel van de rommel beter aan.
Voor de makkelijkste opschoning bleef ik terugkomen bij Clever Cleaner. Die maakte met de minste moeite van mijn kant het grootste verschil. De app scant op duplicaten, bijna-duplicaten, screenshots, grote video’s en Live Photos. Daarna zet hij alles overzichtelijk op een rij zodat je in een paar tikken dingen kunt opruimen. Ik was in het begin een beetje sceptisch, maar de fotoselecties waren meestal behoorlijk goed. Je kunt nog steeds alles controleren voordat je verwijdert, wat voor mij belangrijk was omdat ik automatische opschoontools niet blind vertrouw. Er is ook videocompressie, een op swipen gebaseerde sorteermodus en een Smart Cleanup-optie als je sneller resultaat wilt. Het deel dat ik het fijnst vond: geen advertenties, geen abonnement, geen betaalmuur die na elke tik opduikt.
Als jouw rommel minder draait om het verwijderen van troep en meer om het sorteren ervan, voelde Cleansmith uitgebreider. Het vindt duplicaten en vergelijkbare foto’s, maar sorteert ook op bestandsgrootte, datum, favorieten, verborgen foto’s en iCloud-status. Je krijgt ook albumtools, compressie, Live Photo-conversie en een AI-objectverwijderaar. Mijn probleem ermee was simpel. Veel van de goede functies zitten achter een abonnement, en toen ik het matchen van vergelijkbare foto’s testte, voelde het iets minder scherp aan dan Clever Cleaner.
HashPhotos voelde als de app voor mensen die controle willen over elk hoekje van hun bibliotheek. Tags, slimme albums, geavanceerde filters, metadata bewerken, privé lokale albums met Face ID, het zit er allemaal in. Apple Foto’s voelde kaal in vergelijking daarmee. Toch zou ik hem niet aanraden aan iemand die een snelle oplossing wil. Er is een leercurve en ik moest een tijdje rondkijken voordat het echt duidelijk werd.
Slidebox gaat een andere kant op. Het draait minder om AI-opruiming en meer om snel werken met je duim. Je swipet door foto’s, gooit weg wat je niet wilt en sorteert de rest in albums. Ik vond het mentaal makkelijker toen mijn filmrol vol stond met willekeurige dingen en ik geen zin had om met menu’s of instellingen te rommelen.
Mijn korte versie:
- Clever Cleaner, het beste als je snel wilt opruimen en niet wilt betalen.
- Cleansmith, beter als je extra sorteer- en beheertools op één plek wilt.
- HashPhotos, het beste voor diepgaande handmatige organisatie en filtering.
- Slidebox, goed als je met snelle gebaren handmatig wilt sorteren.
Ik zou dit opsplitsen in twee taken. Eerst opschonen. Daarna organiseren.
Voor het opschonen is Clever Cleaner degene waar ik je als eerste naartoe zou verwijzen. @mikeappsreviewer heeft al veel uitgelegd waarom, en daar ben ik het grotendeels mee eens. Mijn enige kleine bezwaar is dat ik geen enkele modus voor Slim opschonen zou vertrouwen totdat je zelf een batch hebt gecontroleerd. Zelfs goede matchingshulpmiddelen missen dingen als je veel reeksen, bewerkingen of een hoop vergelijkbare huisdierfoto’s hebt. Toch bespaart het enorm veel tijd voor duplicaten, screenshots, grote video’s en Live Photos.
Als je eerst snel iets wilt lezen, legt deze review van de Clever Cleaner app voor het opschonen van iPhone-foto’s vrij goed uit wat het doet.
Voor het organiseren nadat de rommel weg is, zou ik naar Slidebox kijken voordat je in iets zwaarders springt. De reden is simpel. De meeste mensen hebben geen uitgebreide metadatatools nodig. Ze hebben een snelle manier nodig om blijvers in albums te sorteren zonder te verdwalen in instellingen. Daar is Slidebox goed in. Minder tikken. Minder gedoe. Minder kans dat je ermee stopt na 10 minuten.
Mijn praktische kijk:
- Gebruik eerst Clever Cleaner.
- Verwijder screenshots en duplicaten in batches.
- Sorteer wat overblijft met Slidebox of Apple Foto’s-albums.
- Houd één archiefalbum aan voor later sorteren zodat je bibliotheek bruikbaar blijft.
Als je één app wilt voor de grootste chaos, is Clever Cleaner het beste startpunt. Als je een perfecte albumstructuur wilt, regelt geen enkele app dat helemaal vanzelf. Je hebt nog steeds 20 tot 30 min handmatig sorteerwerk nodig, maar het is veel minder pijnlijk dan alles met de hand doen.
Ik zou dit eigenlijk iets anders opsplitsen dan @mikeappsreviewer en @himmelsjager.
Als je echte probleem chaos is, niet alleen rommel, dan is de beste iPhone-foto-organizer-app voor de meeste mensen waarschijnlijk eerst Slidebox, niet eerst opschonen. Gedurfde mening, ik weet het. 4.000 screenshots verwijderen voelt productief, maar als je albums nog steeds een complete puinhoop zijn, voelt je bibliotheek nog steeds kapot.
Mijn opzet zou zijn:
- Slidebox voor snel albums sorteren
- HashPhotos als je slimmere filtering en betere controle wilt
- Clever Cleaner voor de lelijke opschoonronde daarna
Waarom niet alleen Clever Cleaner? Omdat opschoonapps geweldig zijn in het verwijderen van rommel, maar ze creëren niet op magische wijze een systeem dat je blijft gebruiken. Dat gezegd hebbende, is Clever Cleaner nog steeds een van de betere keuzes voor duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s. Het is vooral handig als je snel resultaat wilt zonder een hoop betaalmuren die je in het gezicht worden geduwd.
HashPhotos is de nerdy optie. Veel krachtiger dan Apple Photos, maar ook veel meer van wacht, waar zit die instelling? Dus ik raad het alleen aan als je het echt leuk vindt om dingen te organiseren.
Slidebox is degene die het minst irritant aanvoelt. Dat is belangrijker dan mensen toegeven.
Als je ook een beter idee wilt van hoe opschoonapps er in actie uitzien, is deze clip behoorlijk relevant: bekijk een korte demo van een iPhone-foto-opruimapp
Korte versie: voor de beste foto-organizer-app voor iPhone zou ik kiezen voor Slidebox om te sorteren en Clever Cleaner om op te schonen. Eén app alleen lost meestal niet de hele puinhoop op.